Zoeken

Test: Honda CBR1000RR Fireblade

Conclusie

17 mei 2004
Inhoudsopgave
Test: Honda CBR1000RR Fireblade
RCV Roots
Gebouwd voor het erepodium
Schop onder je kont?
Power Push
Stuurweggetjes
Zur Eifel
Conclusie
Vermogenstestbank
Nakaarten
Technische gegevens

Honda CBR1000RR Fireblade

"Gewoon goed" is de conclusie die we kunnen trekken na een week stevig testen. Afgezien van het injectiesyteem dat ons niet helemaal kon bekoren, maakt deze Honda een zeer goede indruk. Dit is een motorfiets waarbij alle onderdelen samengesmolten zijn tot een erg goed geheel. DHonda CBR1000RR Firebladeaarbij waren we vooral onder de indruk van de stabiliteit en de balans die deze Fireblade liet zien. Het stuurgedrag is erg precies en tevens voorspelbaar.

Gewoon goed
De remmen zijn niet de beste die we ooit gebruikt hebben, maar wel gewoon goed en prima doseerbaar. De elektronische stuurdemper doet zijn werk zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn. (Wij hebben tijdens de gehele test slechts één keer last gehad van een wegklappend voorwiel, waarbij de stuurdemper erg snel zorgde dat één en ander goed afliep.)

Niet intimiderend
Qua motorkarakter viel op dat deze Honda een erg smeuïge en gebruiksvriendelijke vermogensafgifte tentoonspreidt. Het opvallendste aan deze Fireblade vonden wij de manier waarop de motorfiets over de gehele linie zijn werk doet, alles lijkt zeer gemakkelijk te gaan. De motor stelt je niet voor verrassingen, je hebt het altijd het gevoel dat alles ok en onder controle is en waar nodig is deze Fireblade zelfs in staat om te compenseren wanneer de berijder een steekje laat vallen. Deze supersporter heeft totaal geen intimiderende invloed op zijn berijder, dit is een motorfiets die je helpt. ZHonda CBR1000RR Firebladeet een redelijk onervaren motorrijder op deze Fireblade en binnen een uur rijden heeft hij het gevoel alsof ie Rossie himself is. Het gaat allemaal bijna vanzelf. En dat "vanzelf gaan" brengt ons bij de volgende conclusie: zelfs een minder ervaren rijder kan met deze Fireblade erg hard gaan.

Gezond verstand
Een ervaren rijder die graag pure snelheidsbeleving en adrenalineverhogende rijeigenschappen wil ervaren zal bij deze motor een stuk sensatie missen, waardoor hij eerder geneigd is om het gas nog wat verder open te gooien. Een motorfiets die je het gevoel geeft dat de limiet van je rijcapaciteiten in zicht is zal je doen besluiten om het wat rustiger aan te doen. Een motor als deze bijna perfect in balans zijnde Fireblade echter, zal de limiet alleen maar hoger leggen waarbij het te hopen is dat het gezonde verstand van een ervaren supersportrijder het wint van het verlangen naar sensatie.

Gebruiksgemak
Aan de andere kant, eerlijk is eerlijk, zal het merendeel van de sportieve motorrijders met een 170+ pk sterke racereplica niet op 100% kunnen rijden. En hoewel de meesten het niet graag toegeven, staat gebruiksgemak toch meestal hoger op het verlanglijstje dHonda CBR1000RR Firebladean pure hardcore race-eigenschappen. Voor al die rijders is deze 2004 Fireblade het beste antwoord op de vraag hoe toe te kunnen treden tot het één kilo per pk wereldje.

Bijna helemaal tevreden
We zijn dus erg tevreden over de nieuwe Fireblade en Honda heeft gedaan wat er beloofd werd, namelijk een echt racekanon vooral erg rijdbaar maken. Enige wens die overblijft is dat in de toekomst het injectiesysteem geperfectioneerd wordt en dat de mensen op de designafdeling bij Honda er achter komen dat de rood/wit/blauwe kleurstelling waarvan "onze" Blade voorzien was, het wondermooie uiterlijk van deze motor niet helemaal tot zijn recht laat komen. We begonnen deze test met de vraag, wat is echte snelheid? Deze 2004 Honda CBR1000RR Fireblade is wellicht het goede antwoord

  • smeuïg en lineair motorkarakter, stabiel en goed in balans, driveability, HESD stuurdemper
  • nukkige injectie, bagage mogelijkheden

Met dank aan: Motorservice Spanjer te Stein voor het beschikbaar stellen van de Jaros vermogensbank