Zoeken

Test: Honda CBR1000RR Fireblade

Nakaarten

17 mei 2004
Inhoudsopgave
Test: Honda CBR1000RR Fireblade
RCV Roots
Gebouwd voor het erepodium
Schop onder je kont?
Power Push
Stuurweggetjes
Zur Eifel
Conclusie
Vermogenstestbank
Nakaarten
Technische gegevens

Honda CBR1000RR Fireblade

Zoals jullie van ons gewend zijn, werd er ook bij deze Fireblade nog even nagekaart, in dit geval met Jan van der Zande, technische man bij Honda Nederland.

MF: Gefeliciteerd Jan, dit is misschien wel de eerste Honda waarbij we geen commentaar hebben op het benzineverbruik.
JZ: Is het dan zo erg?

MF: Laten we het zo zeggen, over het algemeen verbruiken Honda"s toch meer dan andere merken, maar deze Blade maakt hier een positieve uitzondering op. We wisten zelfs waardes van 1:17 te scoren, hetgeen zondermeer netjes mag worden genoemd.
JZ: Dat is dan eens fijn om te horen.

MF: Maar nu even serieus. Geweldige motor, alleen het lijkt helemaal niet hard te gaan... totdat je op je teller kijkt.
JZ: Total control is wederom het uitgangspunt geweest bij deze nieuwe Fireblade. Deze motor mag dan voor het circuit zijn ontwikkeld, het is en blijft een motor waar je (veilig) mee op de openbare weg moet kunnen rijden. Honda heeft dan ook niet voor het meeste vermogen of minste gewicht gekozen, maar voor verbeterde handelbaarheid.

MF: Dat was goed te merken. Qua stuureigenschappen staat deze motor op een erg hoog niveau. De voorkant is perfect en hij klimt alleen in de ketting als je dat zelf wilt. Alleen bij lage snelheden voelt het allemaal wat zwaarder aan bij het insturen, maar verder niets dan lof.
JZ: Vergeet niet dat erg veel technieken en ontwikkelingen van de RCR211 racer ook in deze motor terug zijn te vinden. Dus is het niet vreemd dat de motor erg goede stuureigenschappen heeft.

MF: Alleen jammer dat de injectie roet in het eten gooit. Dat is het enige minpunt wat wij aan deze motor konden ontdekken. Rustig rijdend of juist volgas is er niets aan de hand, maar op deellast gooit het aan/uit effect behoorlijk roet in het eten.
JZ: Ik moet zeggen dat we daar nog weinig klachten over hebben gehoord. Wat zou kunnen is dat de vlinderklep de injectie parten speelt. Juist in het overgangsgebied (klep open/dicht red.) gaat het inderdaad niet helemaal vlekkeloos. Maar daar wordt in Japan hard aan gewerkt.