Zoeken

Classic test: 1998 Suzuki GSX-R750 SRAD

Conclusie

11 mei 2023

Aan het eind van een intensieve dag kan ik alleen maar concluderen hoe verbazingwekkend goed deze Suzuki GSX-R750 in de jaren 90 eigenlijk al was, gewoon nieuw uit de krat zonder aanpassingen al competitief op een hoog niveau, destijds voor het prijskaartje van 26.499 gulden, omgerekend 12.024 euro en 72 cent, een lachtertje als je 't met de prijzen van de huidige generatie Supersports vergelijkt. In combinatie met de grip van De wereld mag in 25 jaar niet stil hebben gestaan, maar de SRAD weet zich nog steeds wel staande te houdende huidige generatie supersportbanden is de SRAD een fiets waar je je in 2023 nog steeds enorm mee zult vermaken. De Supersport mag in 25 jaar tijd een enorme stap hebben gezet – met 200 pk tel je tegenwoordig al niet meer mee – maar of je daar aan het eind van de dag ook meer lol mee hebt gehad?

Persoonlijk verkies ik oldskool superbikes boven het moderne spul, het is wel harder werken, maar op mijn oude dag hoef ik niet meer per sé nog 6 sessies op een dag te doen. Het rijden met een motor met minder vermogen is natuurlijk ook wat goedkoper in het verbruik van benzine, banden en remblokken, daarnaast is de aanschafprijs en het onderhoud stukken goedkoper.  De voldoening die je krijgt wanneer je met zo’n fiets rapper in de rondte gaat als menigeen op moderner spul, is echter onbetaalbaar. En mocht die dikke SRAD kont je echt niet aanspreken, als je er zelf op zit zie je daar helemaal niks van.