Zoeken

Report: Goodwood 79th Members Meeting

Stijlvol edoch ontspannen

4 mei 2022

In hun hoogtijdagen werden de Members Meetings in de zomer gehouden, waarbij het racen gepaard ging met picknicks op de parkeerplaats en gezelligheid op de grasvelden. De laatste (71e) Members Meeting van de oorspronkelijke serie vond plaats in 1966, het jaar voordat de RAC de baanlicentie van Goodwood introk omdat de grootvader van de huidige hertog weigerde het circuit te voorzien van metalen barrières zoals toen voorgeschreven door de FIA/RAC onder aanhoudende druk van de toekomstige Formule 1 wereldkampioen Jackie Stewart. Achteraf blijkt dat de hertog destijds helaas 100% gelijk heeft gehad, Het overgrote deel van de toeschouwers hield zich aan de dresscodeveel motorcoureurs en zelfs enkele autocoureurs die stierven nadat ze door Stewarts vangrails uit elkaar waren gereten, hadden misschien nog geleefd als andere circuits het voorbeeld van Goodwood hadden gevolgd door in plaats daarvan de uitloopzones te vergroten.

Hoewel de verplichte kleding-eisen van de Revival hier niet gelden, werd alle betalende 'gasten' bij 79MM gevraagd zich te houden aan de dresscode van de gelegenheid, zoals als volgt samengevat op de Goodwood-website: "Zoals bij elke exclusieve club, is de Members Meeting bedoeld om zowel stijlvol als ontspannen te zijn, [als] een informeel maar toch slim evenement. Heren worden aangemoedigd om jassen en een stropdas, das of coltrui te dragen. Dames worden ook aangemoedigd om nette kleding te dragen. Blauwe spijkerbroeken, T-shirts, laag uitgesneden of onthullende tops, korte broeken, korte rokjes, slippers, sportkleding, baseballpetten en kleding met grote merken worden sterk afgeraden, D'r werd nog best hard geracet evenals kostuums of fancy dress.” Ongeveer 80% van de toeschouwers leek dit jaar in de geest van de gelegenheid te zijn gekomen en zich aan deze richtlijnen te houden in de lentezon die het hele weekend sierde.

Nadat de procedure op het Motor Circuit op zaterdagochtend was geopend door de lokale Chiddingfold Hunt in vol ornaat, compleet met een reeks foxhounds, op de voet gevolgd door Goodwood-personeel dat klaar stond om alles op te scheppen dat uit de uitlaten van de honden of paarden kwam, zag 79MM beroemde persoonlijkheden in overvloed, een overvolle selectie van races en snelle demo's, en een spectaculaire extravagante zaterdagavond eindigend met een prachtig vuurwerk, allemaal te midden van 300.000 voorjaarsnarcissen in volle bloei, speciaal geplant voor het evenement.

Het programma van het weekend omvatte 14 races, twee daarvan voor het eerst voor motoren na de nagelbijtend spannende finish van de enkele race afgelopen oktober, toen huidig Isle of Man TT-ace James Hillier op zijn Yamaha TZ350 Richard Wilson's P&M BSA-3 in de laatste bocht uitremde. Dit was de eerste race met motoren uit de twee afzonderlijke categorieën, waar in het verleden de twee raceklassen elke twee jaar om beurten reden. Het ene jaar de 250/350cc GP-tweetaktmotoren die tussen 1970 en 1982 werden gebouwd en het andere jaar de Formula 750 viertaktmotoren uit 1972, toen de in Amerika bedachte raceklasse voor het eerst internationaal werd. De positieve feedback van de toeschouwers was reden voor de hertog van Richmond - zelf een fervent motorrijder en een Ducati en Bimota-eigenaar - om dit jaar twee kortere races van zeven ronden te organiseren, één elke dag van de tweedaagse meeting, Duncan Fitchett op de Honda CB750waarbij de Mike Hailwood Trophy werd toegekend aan de algehele winnaar op basis van gecombineerde tijden, en de Sheene Trophy aan de eerste Formule 750 viertakt-coureur. Helaas kon een toeschouwende James Hillier zijn titel niet verdedigen. "Slechts zeven weken voor de start van de training op het eiland Man zou racen hier gewoon te dicht bij de TT zijn", zei hij. "Ik had graag een poging willen doen om mijn overwinning te herhalen, maar ik heb de beste kans tot nu toe om de Senior TT te winnen met mijn nieuwe Yamaha-team, en ik kan het risico niet lopen dat te riskeren."

Net als in voorgaande jaren werd het evenement georganiseerd door CRMC [Classic Racing Motorcycle Club] voorzitter Gordon Russell en zijn vrouw Sally, wiens zoon Michael tegen papa racete, elk op contrasterende motoren - Gordon op de unieke viercilinder Hadleigh Honda uit 1972 met Rob North frame en Michael op een van Manx frame voorziene 750cc Norton Atlas twin. "fans van Goodwood Revival houden van de motorraces in het autorace-programma, dus de Duke vond het belangrijk om ook elke dag van de Members Meeting zo'n race te houden," zei Gordon. “Voorheen wisselden de twee soorten fietsen van jaar tot jaar, maar vanwege Covid waren we er niet zeker van of we voor beide klassen een volledige startgrid hadden voor de race van 2021. Na het vergelijken van rondetijden namen we dus het risico de twee te combineren - en het pakte beter uit dan we hadden durven dromen. De fietsen zijn zeer aan elkaar gewaagd, en het contrast in uitlaatgeluid tussen de tweetakt-twins, vaak met stinger-pijpen, en de twins, triples en fours met meestal open uitlaten - de Duke houdt niet van uitlaatdempers – maakt er een heel melodieus en nostalgisch spektakel van.”