Zoeken

Report: Goodwood 79th Members Meeting

Close Racing

4 mei 2022

In Race 1 op zaterdagmiddag demonstreerde polezitter Hornby de prestaties van de RPS-Triumph-motor door direct de leiding te nemen, achtervolgd door een vloot TZ350G Yamaha's onder leiding van de Australische BSB-racer Levi Day, met Nick Williamson en Ian Bain op vergelijkbare fietsen, Dan Jackson op een exemplaar met Harris frame en de verbazingwekkende Gary Vines op zijn Yamaha TZ250L uit 1984, waarvan de Hummel-cilinders genoeg snelheid leverden om in de slipstream van de 7-man sterke trein te blijven.Close racing met 2- en 4-takten tegelijk is een unieke ervaring In het viertaktkamp waren naast Hornsby Richard Wilson op een P&M BSA-3 en Michael Russell op de Norton Atlas gebaseerde twin van Richard Adams. 

Michael vocht tweederde van de race om de leiding, voordat hij terugviel om als 8e te eindigen. Williamson, Bain en Vines vielen halverwege de race ook terug, waardoor een groep van vier man voor de overwinning streed. Maar in de laatste ronde ging Levi Day er goed voor zetten en pakte met een marge van 0,477 seconden de winst voor Jackson, met Wilson als derde daar weer 0,264 seconden achter, slechts een honderdste van een seconde voorsprong op Hornby die de eer had als eerste F750 viertakt te worden afgevlagd. “Ons probleem is dat de laatste bocht de langzaamste bocht is op de baan, en omdat de tweetakten veel lichter zijn kunnen ze ons daar met een alles of niets poging proberen uit te remmen”, zegt Richard Wilson. “We waren overal erg aan elkaar Donderende klanken vermengd met de geur van tweetakt oliegewaagd, inclusief topsnelheid – maar ik had graag gezien dat de finishlijn vlak voor de chicane was geweest, in plaats van vlak erna.”

Dit betekende dat de strijd om de eindoverwinning in race twee tussen de eerste vier coureurs zou gaan, die onder gelijke ideale condities zou worden verreden. Richard Wilson slaagde er ditmaal helaas niet in de eerste ronde te voltooien, waardoor zijn drie rivalen van de vorige dag met hand en tand om de overwinning zouden vechten, samen met de geweldige Gary Vines op zijn TZ250, een van de fietsen met de kleinste cilinderinhoud in de race, die daadwerkelijk in de vierde ronde de leiding nam en bij de rest van het veld wegreed. Toen de finish naderde, leek Vines af te stevenen op een sprookjesachtige overwinning, tot in de laatste ronde twee achterblijvers hem in de wielen reden en de vlak achter hem rijdende Dan Jackson zijn kans schoon zag en binnendoor de leiding nam. Vines probeerde hem in de chicane nog uit te remmen, maar die aanval werd door Jackson gepareerd, die Hadden we al gezegd dat 't best close racing was?daarna met een fraaie wheelie de Harris Yamaha als winnaar over de finish bracht. Op meer dan een seconde werd Levi Day als derde afgevlagd, 0.240 seconde voor Hornby. Op basis van de gecombineerde tijden werd Jackson tot eindoverwinnaar uitgeroepen, zijn voorsprong op tweede man Levi Day was 0,638 seconde. Andy Hornby eindigde in de gecombineerde uitslag nog eens 0,991 seconde verder op de derde plaats, maar was wel de eerste viertaktrijder op de RPS Triumph-3.

"Spannender dan dit wordt het niet", zei Dan Jackson, die met een lengte van 1,85 cm moest vechten tegen zijn lichaamsbouw om de overwinning te behalen op zo'n snel circuit. "Ik denk dat ik groter en minder aerodynamisch ben en dat Gary een kleinere, minder krachtige fiets heeft", zei hij. "Het spijt me voor hem dat hij verstrikt raakte in de twee rijders die werden gelapt - maar niet al te veel spijt, gewoon opgelucht! Mijn vader Paul heeft geweldig werk geleverd door samen In totaal werd er £150.000 opgehaald voor het rampenfonds in Ukrainemet mij de motor te bouwen en de motor af te stellen - het is allemaal ons eigen werk, wat het extra bevredigend maakt om de overwinning te behalen."

Buiten de actie op het circuit waren er tal van andere activiteiten, attracties en amusement voor bezoekers van de Members Meeting, waaronder typische Engelse plattelandsactiviteiten als boogschieten, eenden hoeden, frettenraces, touwtrekken en nog veel meer. Ik lieg niet als ik zeg dat iedereen een geweldige tijd had, en in een commentaar op een andere succesvolle Members Meeting zei de hertog van Richmond: "Ik wil iedereen bedanken die bij het weekend betrokken was - zowel degenen achter de schermen als degenen bij op de voorgrond - voor het organiseren van weer een uitstekende racebijeenkomst en het helpen bereiken van ons doel om de mensen te ondersteunen die zulke ontberingen in Oekraïne ondergaan. Het was weer een passende viering van de geest van Goodwood.”

En dat was het inderdaad…