Test: Michelin Pilot Power
Pagina 5
Banden
Inhoudsopgave |
---|
Test: Michelin Pilot Power |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Na regen komt...
Inderdaad, zonneschijn. Na twee lange weken waarin het telkens wanneer ik met helm in de hand buitenstapte het begon te regenen, scheen eindelijk de zon en steeg de thermometer naar een prettige 15°. Tijd om grote open ruimten met erg veel bochten op te zoeken. Wanneer ik samen met een FZR 1000 hetzelfde "circuitje" afleg besluit ik om eens de temperatuur te vergelijken van de Powers op mijn gixxer en de Pirelli Diablo"s op de FZR. Handmatig voelen de Michelins minder warm aan dan de Diablo"s, die toch 0.2 bar harder staan dan de Powers. Pas nadat ik twee maal het traject gereden heb aan een gezapige snelheid kan je zeggen dat de banden op dezelfde temperatuur zijn. Ondanks het temperatuursverschil gaven de banden geen krimp. Mogelijk hebben de Pilot Powers een lagere bedrijfstemperatuur, wat zeker zijn voordelen zou hebben bij circuitgebruik in de zomer, waar de Pirelli"s wel eens gaan "smeren" bij stevig doorrijden. Een andere optie is dat Michelin toch de boosdoener van de Pilot Sport ook in zijn opvolger niet heeft kunnen elimineren, namelijk het trage opwarmen. Persoonlijk geloof ik meer in de eerste optie, aangezien de banden geen krimp gaven in de gehele testperiode waar bij sommige van de uitgevoerde mishandelingen de Pilot Sport zeker over zijn grenzen zou gegaan zijn. Ook een noodstop van 90 km/u naar stilstand voor een blinde automobilist op amper 500 meter van mijn huis overtuigde mij dat de band in alle omstandigheden goed presteert.
Onmogelijk
Stabiel in bochten is de band zeker. Waar je bij trage bochten en kleine rotondes moet opletten voor het invallen in de bocht is het in lange bochten dolle pret. De Power stuurt erg makkelijk in en kleeft op zijn lijn. Bij experimentjes zoals verzitten op hellingshoek duidt de motor zelf zijn ongenoegen aan door even te schudden, maar de banden geven geen krimp. Vooral de zeer spitse voorband voelt erg snel sturend aan. Hij is zo bol dat het volgens mij onmogelijk is deze tot op de rand te rijden (de eerste die hier toch in slaagt mag altijd contact met mij opnemen om het tegendeel te bewijzen). Ook de slijtage blijkt erg mee te vallen. Van de 4,7 mm profieldiepte gemeten na de montage blijven er na 2100 km nog 3,6 over, niet slecht gezien de motor waar de band op getest is en het stevige misbruik. Wat nog belangrijker is: ondanks een stevig aantal snelwegkilometers voelt en ziet de band er nog even bol uit als bij montage, daar waar je bij veel hypersportbanden binnen de 200 kilometer op de snelweg de zaak al vierkant rijdt.