Test: Michelin Pilot Power
Pagina 2
Banden
Inhoudsopgave |
---|
Test: Michelin Pilot Power |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Technische Power
Michelin claimt met deze band het zachtste rubber van alle hypersportieve banden op de markt te hebben, liefst 6% zachter dan de meest nabije concurrent. Revolutionair is volgens Michelin het feit dat hij een spectaculaire grip heeft maar goed bestand blijft tegen slijtage, wat te danken zou zijn aan zeer fijne silica, synthetische elastomeren en nieuwe toevoegingen. De opbouw van het karkas van de achterband, met twee lagen van 90° en een 0° gordel zorgen voor meer feeling en een stijvere band. De voorband ligt volgens Michelin met zijn spitse profiel perfect tussen de bolling van een Pilot Sport en rasechte MotoGP slick in.
Banden worden gemaakt van rubber ofwel elastomeren, waar ze hun grip in belangrijke mate aan te danken hebben. Michelin heeft door zijn jarenlange research 200 verschillende componenten ontwikkeld, zowel natuurlijke en synthetische componenten en toevoegingen als zwavel, roet, silica en talloze andere grondstoffen met zeer uiteenlopende eigenschappen, van beschermend tot vulkaniserend. De combinatie van al deze grondstoffen bepaalt het gedrag van een band.
De Michelin Pilot Power is de eerste in serie geproduceerde band ter wereld die gebruik maakt van hetzelfde rubbermengsel als de competitiebanden: C-RAO ofwel Compounds Racing Optimization. De gripeigenschappen van dit rubbermengsel en vooral de snelle opwarming zijn voornamelijk het resultaat van de combinatie van 3 componenten die ook gebruikt worden voor de banden in de MotoGP. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat enkele grote namen uit de racewereld zoals Max Biaggi, Colin Edwards en Nicky Hayden hun naam verbonden hebben aan deze Pilot Powers. De Pilot Power is ook bijzonder door de verschillende rubbermengsels voor de voor- en achterband. Het mengsel voor de achterband is ontwikkeld voor het overbrengen van het motorkoppel, het mengsel van de voorband voor stuurprecisie.
Maximaal wegcontact
Water belemmert grip, dus om bij regen grip te houden moet het water afgevoerd worden zodat er weer een droog contact ontstaat tussen het loopvlak en de weg. Het profiel van een band heeft kanalen waarlangs het water kan worden afgevoerd. De weg onder de band wordt drooggemaakt door het water enkele duizendsten van een seconde op te slaan in de afvoerkanalen en buiten het contactvlak weer los te laten, de zogenaamde spray. Als we de persmap even doornemen lezen we dat de ontwerpers zich in belangrijke mate hebben laten inspireren door de Aziatische cultuur. De centrale groeven "Katana" snellen als het ware vooruit. Ze weerspiegelen de sportiviteit van de Pilot Power. Door hun onafhankelijkheid van elkaar, in tegenstelling tot de dwarsgroeven op de Pilot Sport, benadrukken ze het directionele effect, de prestaties in water en een beter contactvlak. De "Sai" vorm dwarsgroeven die vanaf het midden van het loopvlak naar buiten toe uitlopen met een extreem afgeschuinde vorm, dragen bij aan een beter gedrag in regenweer. De dwarsruimte is zo uitgekiend dat er steeds een maximum aan rubber in contact met het wegdek blijft om de feeling en progressiviteit in bochten te bevorderen. Erg leuk om te weten, maar het belangrijkste van allemaal: werkt het? Het werkt, en het werkt goed.