Zoeken

Test: Continental Sport Attack

Pagina 6

19 juni 2005

Banden

Inhoudsopgave
Test: Continental Sport Attack
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

De Contidrome (the OVAL)

Deze test was een extreme, aangezien hier krachten op een band werden uitgeoefend die op het circuit en de weg niet mogelijk zijn. De oval - met een lengte van ongeveer 4 kilometer - bestaat uit twee vlakke rechte stukken en twee kombochten. Steilste punt in de bocht is maar liefst 88° gekanteld ten opzichte van moeder aarde. Hoe harder je de oval in rijdt des te hoger zal je in de baan verschijnen, sturen hoeft niet want de baan is zo gebouwd dat je eigenlijk rechtdoor rijdt (alleen dan onder een hoek). We hebben de Conti SportAttacks tientallen ronden geprobeerd met snelheden tussen de 200 en 260 km/h. Om een indicatie te geven wat er gebeurt met de motorfiets en de banden: bij 260km/h krijgt je lichaam 2.6G te voorduren. Omgerekend naar bijvoorbeeld de RSV-R Factory is dit 200kg rijklaar gewicht, met berijder 280kg wat je vervolgens met 2,6 moet vermenigvuldigen. Als je dit doet kom je uit op een druk op de band van 728kg!

Een hoofd weegt plusminus 5kg en een helm 1,5 kg wat het totaal op 6.5kg brengt. Vermenigvuldigd met 2.6 weegt je hoofd dus bijna 17 kilo, oftewel: zet eens 2 volle kratten bier op je achterhoofd terwijl je naar beneden kijkt…. Dit gebeurt dus in de oval en dan zes seconden lang over je hele lichaam…. Het is met geen woord te beschrijven hoe dat voelt….bizar…. En wat dan ook bizar was, was dat de banden geen krimp gaven, ronde na ronde na ronde. Speciaal voor de oval werden de banden knetterhard opgepomd en heet werd de banden wel, maar ze vertoonden geen sporen van vreemde slijtage. In de bocht verliep ie niet naar binnen of naar buiten, ook onder dit soort extreme omstandigheden bleef de band enorm stabiel.