Test: Continental Sport Attack
Pagina 5
Banden
Inhoudsopgave |
---|
Test: Continental Sport Attack |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
De roadtest in het Harz gebergte
Nu is circuitrijden natuurlijk altijd een aangename bezigheid en kan alleen daar een band tot het extreme worden gepushed, maar wat uiteindelijk voor de doorsnee motorrijder nog veel belangrijker is, is de vraag hoe de band zich op de openbare weg gedraagt. En dan zijn er ineens heel andere aspecten die van belang zijn dan op het circuit. Natuurlijk, grip is iets dat altijd belangrijk is, maar daar waar op het circuit handling belangrijker is dan stabiliteit, is het op de openbare weg juist omgekeerd. Daarnaast zijn zaken als gevoeligheid voor (plak)strepen, langsrichels en grip in de regen belangrijke features waar een band aan moet voldoen. Dag drie van onze bandentest stond dan ook in het teken van de Harz, een gebergte gelegen op de grens van het voormalige Oost-Duitsland en daarmee hét gebied om een band in de praktijk eens kritisch aan de tand te voelen. Na 400km snelweg in combinatie met bergpassen, hairpins en verschillende soorten asfalt kunnen we concluderen dat de band nagenoeg perfect aanvoelt. Ten allen tijde geeft de Sport Attack duidelijk aan wat er onder je gebeurt en is daarbij zowel onder droge als ook natte weersomstandigheden erg betrouwbaar. Dat stabiliteit hoog in het vaandel stond bij de ontwikkeling van deze band was tijdens onze snelwegescapade duidelijk merkbaar. Volgas over de Autobahn (283 km/u, harder gingen de twins helaas niet) gaven de motoren geen krimp. Stabiliteit was ook merkbaar op de wegen binnendoor met minder (lees: Oost-Duits) asfalt. Enkel bij lengterichels in het asfalt had de band de neiging om te gaan zoeken, maar dat is iets waar elke radiaalband last van heeft. Dit zoeken gebeurde wel op een gecontroleerde manier, dus zonder (extreme) stuurbewegingen of trillingen tot gevolg. Blijft nog over: de vraag hoe het de band in de regen verging. Het leek trouwens wel alsof de weergoden ons goed gezind waren, want het hele weekend was een aaneenschakeling van regen en droge periodes. Vooraf waren we nogal sceptisch over de kwaliteiten van de band in de regen, maar dat bleek totaal ongegrond. De banden deden het meer dan uitstekend in de regen. Vergeleken bij een Michelin Pilot Power zal hij het niet helemaal halen, maar dat de Sport Attack erg dicht in de buurt zal komen, daarvan zijn we wel overtuigd. Terug naar het Contidrome vanuit de Harz werden we nog getracteerd op een gigantische onweersbui met 2 à 3 centimeter water op de snelweg, hetgeen geen enkel probleem vormde voor de Sport Attacks. Niks geen aquaplanningsverschijnselen, zelfs niet bij (zeer) hoge snelheden (tussen 140 en 200 km/u , harder was in verband met de verkeersdrukte helaas onmogelijk).