Zoeken

Test: Continental Sport Attack

Pagina 2

19 juni 2005

Banden

Inhoudsopgave
Test: Continental Sport Attack
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Continental SportAttack

Dat Continental een statement heeft willen maken met hun nieuwe generatie motorbanden behoeft geen uitleg. Daarvoor hoeven we alleen maar naar de naamstelling te kijken: SportAttack! Een aggressief in het gehoor liggende naam, en niet zonder reden. Kijk je naar de top drie bandentypes voor (hyper)sportieve motorfietsen dan is (naar onze bescheiden mening) de Michelin Pilot Power op dit moment dé norm, gevolgd door de Dunlop D208RR, Bridgestone BT014 en de Pirelli Diablo. Het was dan ook niet vreemd dat Continental juist die Pilot Power als benchmark heeft genomen tijdens de ontwikkeling van hun SportAttack. Verantwoordelijk voor deze nieuwe generatie Continental banden zijn technici die men bij Metzeler wist weg te halen.

Doelstellingen

Voor de ontwikkeling van de nieuwe band hadden de heren ingenieurs bij Continental een aantal doelstellingen voor ogen. Beter dan de Pilot Power in zowel droge als ook natte weersomstandigheden, daar kwam het kortgezegd op neer: - Rideability oftewel het rijvermogen van de band; - Veel grip bij extreme hellingshoeken; - Goed grip op nat wegdek; - Hoge stabiliteit bij hoge snelheden; - Zeer korte opwarmtijd; - Stabiele achterkant bij hard uitaccelereren; - Lange levensduur; - Grote veiligheidsmarge bij kritieke gripmomenten.

Verwachtingen

Nu kunnen wij het hele technische achterliggende verhaal van deze nieuwe sportband tot in den treure uit de doeken doen, maar of de gemiddelde motorrijder daar op zit te wachten? Wat naar onze mening nog altijd het belangrijkste is aan een band is de vraag wat je van de band kan en mag verwachten. - Veel grip bij droog en bij nat weer; - Stabiliteit bij hard uitacceleren en hoge snelheden; - Soepel en vloeiend insturen bij lage en bij hoge snelheden; - Gaat de band een beetje fatsoenlijk mee? - De aanschafprijs van een band; - En als laatste, kan ik met een koude band normaal de bocht om?

De Motorfreaks Continental Test

Om dit optimaal te testen hebben we de volgende ingredienten genomen: - Motoren met een vleugje Italiaans en een Japans tintje…… - Orgineel gemonteerd zwart materiaal fabriek-af… - Een testbaan met circuit en "high speed oval" - De bergweggetjes van de Harz in Duitsland - (ruim) Voldoende regenwater - Een bandenwisselapparaat en een paar technische specialisten van Conti.