Zoeken

Test: Continental Sport Attack

Pagina 4

19 juni 2005

Banden

Inhoudsopgave
Test: Continental Sport Attack
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

De circuittest: in de regen

Naast droge grip was natte grip ook een van de speerpunten van Continental bij de ontwikkeling van de Sport Attack. Wederom hadden de Duitsers hun Franse collega"s als norm aangehouden tijdens die ontwikkeling. Dus wilden wij ook weten hoe de band zich op een natte baan zou houden. En ook daar is op het Contidrom aan gedacht. Op het binnenterrein bevindt zich namelijk een baan die

volledig onder water kan worden gezet. Er was echter een probleem: het Duitse ADAC had dit weekend de baan afgehuurd om voortgezette rijvaardigheidstrainingen te geven....op die binnenbaan. Gelukkig verleenden de weergoden hun medewerking. Het komt niet vaak voor dat we blij zijn op in de regen te rijden, maar nu kwam deze regenbui als een geschenk uit de hemel. Regenpakken aan en rijden maar. Na eerst enkele ronden rustig aan gereden te hebben om het gevoel van grip op te bouwen, ging de gaskraan serieus open. Enkel in de bocht voelde de band niet 100% aan, maar daar was in dit geval de baan debet aan. Op deze baan wordt voornamelijk met (vracht) auto"s gereden, die veel rubber achterlaten. En juist dat rubber maakt dat het voor motoren oppassen geblazen is in de regen. In de bochten gaf de band een neutraal stuurgedrag met meer dan voldoende grip bij de hellingshoeken, ook dit is dus prima in orde! Dat de band echter voldoende grip weet op te bouwen, dat konden we duidelijk merken bij de acceleratietesten. Vanuit stilstand volgas optrekken (met een 2 cilinder met 140pk op de krukas) ging zonder enige vorm van wielspin, in geen enkele versnelling. Dat alleen al is een absoluut pluspunt want tijdens een inhaal actie op nat wegdek zet je veel vermogen op het achterwiel en juist dan wil je geen verassingen.