Zoeken

Test: Yamaha XT660R

Snelweg

22 juli 2004
Inhoudsopgave
Test: Yamaha XT660R
Black is black
Snelweg
Praktisch gebruik
Gassen
Off-road
Conclusie
Technische specificaties

Yamaha XT660R

In levende lijve Bij het voor de eerste maal in levende lijve aanschouwen van de XT660R komen we direct tot de conclusie dat er met het uiterlijk van Yamaha's nieuwste all-road helemaal niks mis is: de motor ziet er lekker en modern uit. Een meteen in het oog springend detail zijn de hoge uitlaten aan weerszijden van de motor. Alles wat je nodig hebt bij een motor als deze is aanwezig. Een modern vormgegeven koplamppartij met een klein ruitje, een compleet dashboardje (weliswaar zonder toerenteller maar met een digitale snelheidsmeter), een dubbele tripmeter en de nodige verklikkerlampjes. Yamaha XT660RVerder (uiteraard) duovoetsteuntjes, handgrepen en zelfs aan een kleine opbergruimte onder het zadel is gedacht. Ook een alarm knipperlichtinstallatie en een anti-diefstal startblokkering vinden we terug op deze all-road. Qua uiterlijk en compleetheid hebben we gewoonweg niets te klagen.

Genoeg gekeken
Genoeg gekeken, we gaan rijden. En met een regenachtige 200 kilometer lange snelweg rit voor de boeg krijgt deze XT660R meteen zijn vuurdoop. Als je op de Yamaha plaats neemt voel je je vrijwel meteen thuis op de motor. Contactsleuteltje om, een druk op de startknop en de XT springt meteen tot leven. Wegrijden vanuit stilstand gaat soepel, evenals koppelen en schakelen.

Kruissnelheid
Hoewel we van te voren niet echt blij waren om 200 kilometer snelweg met een één-cilinder all-road te moeten rijden blijkt het op deze Yamaha allemaal erg mee te vallen. De zithouding is prima en, hoewel je door de rechte houding en het ontbreken van een kuip of hoge ruit vrij veel wind vangt, is één en ander nog goed te doen, ook bij hogere snelheden. Hogere snelheden? Jazeker, lange stukken snelweg rijden vormt motorisch voor deze één-cilinder geen enkel probleem. Een kruissnelheid van zo"n 140 kilometer per uur blijkt een peulenschilletje te zijn en als het gas in de hoogste versnelling helemaal opengaat verschijnt er nog altijd zo"n 175 kilometer per uur op de digitale snelheidsmeter. Natuurlijk, voor een hedendaagse motorfiets zijn dit geen wereldschokkende snelheden meer. Een R1 bijvoorbeeld haalt op z"n sloffen 175 kilometer per uur in zijn tweede versnelling. Voor een één-cilinder all-road echter zijn dit zondermeer goede waarden.

File
Ook na een uurtje of twee snelweg rijden op de XT zijn we nog steeds tevreden. Door de hoge zitpositie heb je goed zicht, de zithouding is redelijk comfortabel en als we opeens in de file dreigen te moeten aanschuiven zorgt de wendbaarheid en het vriendelijke koppel dat we moeiteloos tussen de stilstaande auto"s kunnen laveren. We proberen het zelfs op de "enduro en trail" manier (staand op de voetsteunen) en ook dan reageert de Yamaha braaf op de wensen van de rijder.