Zoeken

Test: Kawasaki Z900

Benidorm Bastards

24 januari 2025
Acht jaar na z’n introductie heeft Kawasaki de Z900 dusdanig vernieuwd dat je haast zou kunnen stellen dat ‘ie van de grond af aan nieuw is opgebouwd. In het Spaanse Benidorm kon de 2025 editie van de succesvolle sportieve Naked door Motorfreaks’ eigen Benidorm Bastard stevig aan de tand worden gevoeld.

Het zal je niet verbazen dat het meest populaire model van ‘Team Green’ de Kawasaki Z900 is, de motor die bij uitstek de essentie van de Z-serie perfect weet te vangen – een combinatie van basic looks, kracht en wendbaarheid, waardoor deze bestseller al jaren een topklassering behaalt in het sportieve middenklasse Naked-segment. Vanaf z’n introductie in 2017 kreeg de Z900 al snel een hoop positieve Op een afstandje lijken de verschillen maar klein, maar neem van mij aan...credits voor het basisconcept: een goed sturende compromisloze Naked zonder overbodige toeters en bellen, en dat voor een zeer scherpe prijs. In 2022 werd daar vervolgens nog een extra sportieve überversie aan toegevoegd, de Z900 SE (SE staat voor Special Edition) die dankzij betere vering en remmen de lat nog een tikkie hoger legde.

Voor modeljaar 2025 is Kawasaki met de compleet vernieuwde Z900 echter all-the-way gegaan, en beschikt de motor in tegenstelling tot het eerste model nu wel over een meer dan compleet pakket aan toeters en bellen. Vanzelfsprekend werd het motorblok onderhanden genomen om het binnen de sinds dit jaar verplichte Euro 5+ norm te laten vallen, maar daarnaast werd ook het rijwielgedeelte verbeterd en het elektronicapakket compleet met rijassistentiesystemen flink uitgebreid.

Het toverwoord voor die uitgebreide elektronica heet IMU, ofwel de Inertia Measurement Unit, het door Bosch ontwikkelde toverkastje dat 6-assig de positie van de motor continue in drie dimensies monitort, de zogenaamde Roll, Pitch en Yaw. Roll is roterende beweging om de lengteas, Pitch die van om de dwarsas en Yaw die om de verticale as. Tel daar de stand van het gas en de remmen bij op en je komt op een 6-assige meeteenheid uit. De IMU heeft, in combinatie met de nieuwe ride-by-wire elektronische gasklepbediening, toepassing van meer dynamische rijmodi mogelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld hellingshoek afhankelijke tractiecontrole en elektronische cruise controle. Daarnaast is vanaf nu voor het eerst standaard een up/down quickshifter op de Z900 gemonteerd. 

Onder de 17-liter brandstoftank hangt in het vertrouwde, maar ook aangepast en verbeterde vakwerk buizen frame, het inmiddels beroemde 948cc vier-in-lijn motorblok dat nu dus voldoet aan de Euro 5+ normen. Met 123 pk bij 9.500 tpm en een koppel van 97,4 Nm bij 7.700 tpm heeft Kawasaki het motorblok qua prestaties op het eerste zicht niet wezenlijk veranderd, maar toch werd er inwendig behoorlijk grondig vernieuwd. Zo werd het nokkenas profiel gewijzigd, dat in combinatie met nieuwe ECU-settings De 2025 Z900 is écht grondig aangepakt en is nu nóg beter dan 'ie al wasen de nieuwe elektronische 36mm gaskleppen bij lage toeren en in het middengebied voor nog meer koppel zorgt. Door aanpassing van de ontsteking en het constant meten en optimaliseren van het brandstof en luchtmengsel is het gemiddelde brandstofverbruik met maar liefst 16% afgenomen en is de CO2 uitstoot met 11,3% verminderd, letterlijk en figuurlijk groene jongens daar dus bij Kawasaki! 

Na de Z900 SE ca 2,5 jaar geleden in Zwitserland te hebben getest organiseerde Kawasaki voor de ’25-versie een Europese persintroductie in het Spaanse Benidorm, wat ons op de redactie al snel deed besluiten onze eigen Benidorm Bastard af te sturen, zodat én de gemiddelde leeftijd en het grijze haren gehalte rond Benidorm op peil blijft, maar vooral natuurlijk om de nieuwe editie aan de tand te voelen en zelf te ervaren wat al deze aanpassingen nu in de praktijk betekenen.

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Ula Sera, Felix Romero