Test: Honda XL750 Transalp
politiek van kleine stappen
De XL600V stond daarmee aan de basis van het motorgenre dat vandaag de dag zo succesvol is onder de term Touring Enduro, a.k.a. Allroad. Of zoals de Duitsers dat mooi hebben genoemd: Reise Enduro. Sommige mensen herinneren zich nog dat het oorspronkelijke model was uitgerust met een 583 cc V-twin. Vandaag wordt zijn kleindochter, de XL750 Transalp, gelanceerd voor het huidige modeljaar 2025 met een 755 cc paralleltwin, goed voor 92 pk bij 9.500 tpm.
De nieuwe Transalp bestaat pas sinds 2023 en zijn terugkeer wekte hoge verwachtingen, omdat de Japanse ontwikkelingsingenieurs zich inspanden om het originele concept te behouden: Met een 21/18-inch chassis is de Transalp ontworpen om alle wegen ter wereld onder zijn spaakwielen te nemen. Het idee was een succes en vorig jaar werd de Transalp na de superieure GS de best verkochte enduro bij onze oosterburen en de op twee na best verkochte Honda in Europa. Maar vanaf het begin ging de opleving gepaard met stille kritiek op het overdreven comfortabele ontwerp, zodat Honda slechts twee jaar later zijn toevlucht nam tot een update.
Aan de buitenkant is dit gedocumenteerd door een nieuwe voorpartij met twee kleine LED projectielampjes en een gewijzigd windscherm, waardoor de Transalp 2025 er over het geheel genomen veel atletischer uitziet. Achter hebben de aanpassingen gelukkig niets veranderd aan het imago van de succesvolle rijder: Nadat je plaats hebt genomen op een - zeker voor Allroad begrippen - toegankelijke zithoogte van 850 millimeter, voel je je meteen thuis. Het stuur is gemakkelijk vast te pakken, de laarzen rusten op lage voetsteunen en de ontspannen kniehoeken nemen de angst voor langere etappes weg. Alle hendels en bedieningselementen zitten waar je ze verwacht en het rechtopstaande bovenlichaam biedt een goed overzicht over al het verkeer.
Vanuit het zadel heb je zicht op een gewijzigd vijf-inch TFT-kleurendisplay, met grotere displays en eindelijk een buitentemperatuurweergave. Bluetooth-koppeling met een mobiele telefoon en integratie van de gratis Honda Roadsync-app zorgen voor de gebruikelijke moderne displays, inclusief pijlnavigatie. Het aangenaam logische menu brengt ook alle elektronische details samen, die worden bediend via een verlichte vierwegschakelaar die gemakkelijk te voelen is, zelfs met dikke handschoenen aan: De rijder kan kiezen uit vier vooraf ingestelde en twee vrij instelbare rijmodi, waarmee de vermogensafgifte, het remeffect van de motor, de tractiecontrole en de ABS-instellingen kunnen worden geregeld.
Tekst: Thilo Kozik
Fotografie: Honda