Test: Suzuki GSX-8R
New Standard of Sport
We hebben het er vaak over gehad. Hoe het begin deze eeuw ongekend populaire Supersport segment na de wereldwijde kredietcrisis in een vrije val is geraakt en nog maar een schim is van wat het ooit was. Enerzijds omdat de enorme doorontwikkeling z’n weerslag op het prijskaartje heeft gehad en anderzijds omdat juist door die enorme doorontwikkeling ze steeds verder van gebruik op straat zijn komen te staan. Nu was dat laatste voor de kredietcrisis in zekere zin ook al het geval, maar de crisis lijkt wat dat aangaat Na 35 jaar GSX-R is de GSX-8R "the new standard of sport", ofwel: een supersport voor de echte wereld voor bezinning te hebben gezorgd. Alsof iedereen zich ineens realiseerde dat je d’r op straat eigenlijk helemaal niks meer aan hebt, hoe vet gaaf we het ook vinden. Komt bij dat de roep om beperkende maatregelen als gevolg van geluids- en snelheidsoverlast alleen maar luider is geworden – helemaal tijdens de coronapandemie toen motorrijden zo’n beetje het enige was dat binnen de corona-maatregelen nog toegestaan was, maar door lang niet iedereen werd gewaardeerd.
Ironisch genoeg zou je kunnen stellen dat de Supersport ten onder is gegaan aan z’n eigen succes, maar dat de verkoop in vrije val is geraakt betekent niet dat het segment aan populariteit heeft ingeboet. Supersports hebben nog steeds een enorme aantrekkingskracht, maar niemand die nog bereid om meer dan 20.000 euro op tafel te leggen voor een motor die je op straat met goed fatsoen nergens meer kunt uitlaten, zonder daarbij iedereen tegen zich in het harnas te jagen.
Ofwel: wel de looks, maar dan met een performance die beter bij straatgebruik past en precies dát zegt Suzuki met de nieuwe GSX-8R te hebben gedaan. “Het productconcept "The New Standard of Sport" is bedoeld om over te brengen hoe de GSX-8R praktische prestaties in de echte wereld combineert met een gebruiksvriendelijke controle en geavanceerde uitrustingskenmerken, allemaal verpakt in een geavanceerde sportieve stijl”, aldus Suzuki. “Ontworpen om aantrekkelijk te zijn voor rijders van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus, brengt de GSX-8R het plezier van het rijden op een sportmotor bij elke gelegenheid, of het nu gaat om woon-werkverkeer naar het werk of school, een snelle trip naar de lokale winkels, of een opwindende rit door bochtige bergwegen.”
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Suzuki