Zoeken

Test: Royal Enfield Shotgun 650

Meer dan een Custom

26 januari 2024
Na met de Super Meteor 650 al alle verkoopverwachtingen te hebben overtroffen heeft Royal Enfield haar aanwezigheid in het middenklasse cruiser segment verder uitgebreid met de Shotgun 650, waarvan we na een eerste test in Los Angeles wel het vermoeden dat ‘ie net zo succesvol zal zijn.

Sinds Royal Enfield zijn eerste 650cc tweecilinders van het moderne tijdperk in modeljaar 2018 lanceerde, hebben de goed gebouwde en goed geprijsde Interceptor en Continental GT de Indiase fabrikant in een leidinggevende rol in de globale middenklasse motormarkt gekatapulteerd. Het afgelopen jaar werd aan deze twee modellen de Super Meteor 650 toegevoegd, de eerste van wat als een reeks Custom versies van Cool in het kwadraat! De Shotgun welteverstaanhetzelfde platform werd aangekondigd. De Super Meteor was een nóg groter succes dan de eerdere Twins,ondanks vertragingen in diverse markten vanwege leveringsproblemen bij toeleveranciers. Enfield CEO Siddhartha Lal zei in een interview dat de tweecilinder modellen hun verwachtingen ruimschoots overtroffen en dat zelfs nu de productie in de fabriek in Oragadam buiten Chennai zes dagen per week op volle toeren draait er overal wachtlijsten zijn.

Ondanks dat de productie moeite heeft om de vraag bij te houden rapporteerde moederbedrijf Eicher Motors, dat 92% van haar omzet uit Royal Enfield haalt, afgelopen november een stijging van de nettowinst met 54,70% voor het tweede kwartaal van het boekjaar, bij een omzetstijging van 17% en een verkoopgroei van 13%. Een zeer gezonde balans, die nog beter had kunnen zijn als er geen leveringsproblemen waren geweest. 

Leveringsproblemen die best nog wel eens erger zouden kunnen worden door de lancering van de Shotgun 650, Enfields langverwachte tweede Cruiser model met hetzelfde frame als de Super Meteor, maar dan met een radicaal andere geometrie en een heel aparte rijpositie. De motor is in grote lijnen gebaseerd op het Shotgun SG650 concept dat in 2021 op de EICMA in Milaan werd onthuld en waarvan de wereldwijde belangstelling het Enfield-management heeft overtuigd dat er inderdaad een markt voor is. 

Het resultaat zal vanaf februari bij Enfield-dealers wereldwijd te zien zijn, in vier verschillende kleuren, allemaal tegen betaalbare prijzen, inclusief een fabrieksgarantie van drie jaar zonder kilometerbeperking. Het basismodel in Sheetmetal Grey gaat bij ons voor € 9.099,- over de toonbank, voor de Plasma Blue en Green Drill-varianten moet € 150 meer worden afgetikt, terwijl voor het Premium-model in Stencil White € 9.399,- moet worden betaald. Ter vergelijking: de goedkoopste Super Meteor 650 kost je 9.499 euro en blijft daarmee dus nipt het duurste model in de Enfield line-up. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Royal Enfield