Zoeken

Test: Moto Guzzi Stelvio

Het wachten waard?

14 februari 2024
Na de lancering van de V100 Mandello, de eerste motorfiets op basis van zijn geheel nieuwe next-gen modelplatform komt Moto Guzzi nu, een jaar later, met een tweede nieuw model dat eigenlijk is ontworpen en ontwikkeld naast de Mandello, de Stelvio Adventure tourer, onthuld tijdens de EICMA in Milaan van afgelopen november en vanaf februari wereldwijd verkrijgbaar bij de Guzzi dealers.

Gezien de huidige populariteit van het ADV-segment in mondiale markttermen, is het verrassend dat de eigenaar van Guzzi, Piaggio, de Stelvio niet boven de Mandello heeft gesteld. Maar hé, beter laat dan nooit. Zoals ik al snel begreep tijdens een exclusieve rit op dit nieuwe model langs de prachtig schilderachtige, super griprijke en uiterst veeleisende bergwegen van de Ligurische Alpen ten noorden van Genua op een zonnige winterdag, is dit een zeer belangrijk nieuw model voor Moto Guzzi. Leverbaar vanaf €18.499 (€19.299 met het PFF Rider Assistance Solution pakket inbegrepen) is deze nieuwe Guzzi een prijziger maar valide alternatief voor midsize tweecilinder ADV-concurrenten zoals Ducati's €18.290 Multistrada V2, Suzuki's €16.299 V-Strom 1050, Honda's €18.099 Africa Twin en de €18.130 Husqvarna Norden 901. Maar is het de extra €€€€ waard?

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Piaggio Group / Alberto Cervetti