Test: Kawasaki Z e-1
E-boost
Het voordeel van elektrisch rijden is bekend: een krachtige acceleratie, geen trillingen, lage onderhoudskosten en weinig tot geen geluid. Hoewel dit niet nieuw is, belooft het rijwielgedeelte en de geometrie, die vergelijkbaar zijn met de 400-modellen van Kawasaki, een plezierige rijervaring. Voor de aandrijving hebben de Japanners gekozen voor een centraal geplaatste motor met maximaal 12 pk.Het is dat z'n actieradius is beperkt en dat het weer vandaag weer eens niet meewerktIn de normale Road-modus levert dit 6,8 pk en haalt de motor een topsnelheid van 79km/u. In de Eco-stand is de topsnelheid begrensd op 59km/u.
Wil je het volledige vermogen benutten, dan gebruik je de e-boost knop op de rechterstuurhelft, waarmee de e-1 15 seconden lang het maximale vermogen levert en een topsnelheid van 99 km/u bereikt. Naast de opgesomde rijmodi is er ook een Walk-assist met een druk op de knop op te roepen. Hiermee kan je zoals de functie al suggereert, de motorfiets op lage snelheden manoeuvreren, zowel voor- als achteruit. Dat is makkelijk tijdens het parkeren in een berging, maar ook als er – om welke reden dan ook – even een stukje met de motor gelopen moet worden.
Wat betreft de accu's wordt de motorfiets standaard geleverd met twee parallel geschakelde accu's van 50,4V/30Ah, elk 11,5 kg wegend. Deze zijn uitneembaar en kunnen elk in 3,7 uur van leeg naar vol worden opgeladen. Van 20% naar 85% duurt slechts 1,6 uur. Optioneel is er een handig dockingstation beschikbaar, vergelijkbaar met die van sommige e-scooters. Het opladen kan ook gelijktijdig gebeuren via het laadpunt onder het duozitje.
Voor de eerste testrit zijn we dicht bij huis gebleven, wat in dit geval betekende dat we opnieuw te maken hadden met het bekende weerbeeld van de afgelopen maanden: koud en regenachtig. Regenpakken aan, en het is geruststellend om te weten dat er bovenop de twee accu's (op de afdekplaat) voldoende ruimte is voor bijvoorbeeld een regenpak, lader, slot of andere kleine voorwerpen. Zodra je plaatsneemt op Onderschriftde elektrische Z e-1 voelt het direct vertrouwd. De zitpositie is vrijwel identiek aan die van de 400 line-up van Kawasaki, wat betekent dat zowel de kortere als langere rijders snel een comfortabele positie zullen vinden.
Ook de bedieningselementen op het stuur voelen vertrouwd aan, met uitzondering van de grote 'e-boost' knop op de rechterstuurhelft, die we trouwens al kenden van de Ninja 7 Hybrid waarmee Ed in oktober vorig jaar in Barcelona kennis had gemaakt en die van een soortgelijke ‘boostknop’ is voorzien. Het dashboard is een helder 4,3-inch TFT-display met Bluetooth-connectiviteit, vergelijkbaar met displays op andere Kawasaki-modellen. Het geeft natuurlijk totaal andere informatie weer dan je gewend bent. Links en rechts zien we de accucapaciteit van beide accu's in blokjes, een horizontale balk die de e-boost aangeeft, rijmodi, snelheid, tripinformatie en de resterende actieradius.