Test: Kawasaki Z e-1
Conclusie
In 2022 gaf Kawasaki ons al een voorproefje met de conceptmodellen van de Ninja Hybrid, evenals die van de Ninja e-1 en Z e-1. In slechts een jaar tijd heeft De eerste elektrische motorfiets een Kawasaki. Had je het anders verwacht van Team Green?Kawasaki bewezen dat het menens is. Onlangs reden we al met de Hybrid, en nu hebben we ook kennisgemaakt met de Z e-1, Kawasaki's eerste volledig elektrische motorfiets.
De eerste kilometers in en rond Brussel zijn positief bevallen. Het rijwielgedeelte is uitstekend, het uiterlijk is typerend en kenmerkend voor Kawasaki, en de elektrische aandrijving stelde over het algemeen niet teleur. In de praktijk zul je in stedelijk verkeer waarschijnlijk genoeg hebben aan de 5 kilowatt die de elektromotor in de Road-modus levert. Als je wat meer pit nodig hebt, is dit met een simpele druk op de knop gerealiseerd. Hoewel je misschien zou wensen dat de e-boost altijd 'AAN' staat, zou dat funest zijn voor de actieradius. Het opladen is eenvoudig via het normale 12V-stopcontact met de accu's in de motorfiets, maar ze kunnen ook los van de motorfiets worden opgeladen.
De Z e-1 (en de technisch identieke Ninja e-1) vormen samen met de Ninja Hybrid het startschot van een reeks nieuwe Kawasaki-modellen die deels of volledig elektrisch worden aangedreven. In een markt waar momenteel alleen BMW Motorrad serieus bezig is met het elektrificeren van het gamma, weet Kawasaki meteen modellen op de markt te brengen die voldoen aan de verwachtingen van een 'urban' elektrische motorfiets.