Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 500 SE

A2 Supersport met spierballen

21 maart 2024
In 2008 zette Kawasaki de toon met de Ninja 250R, een lichtgewicht Supersport die voor de beginnend motorrijder was bedoeld. Zestien jaar later is de vierde generatie, de Ninja 500, een feit, die nog nét zo lichtvoetig is als de eerste 250R, maar dan met een blok dat zelfs een ervaren rot niet snel verveelt, zo wordt ons snel duidelijk in het fantastische berglandschap van Alicante.

We herinneren het ons nog als de dag van gisteren, toen Kawasaki in 2008 de Ninja 250R lanceerde als opvolger van de ZZR250, die in Europa vier jaar daarvoor na bijna twintig jaar trouwe dienst van de markt was gehaald maar in de rest van de wereld wel tot 2008 leverbaar was geweest. De Ninja 250R had de looks van de ZX-10R, maar dan voorzien van een 249cc paralleltwin conform de
Hier is het in Europa mee begonnen: de 2008 Ninja 250R

Vier jaar later, in 2012, was de Ninja 300 een feit. Zie je de gelijkenis met de 2011 ZX-10R

De 2018 Ninja 400 was 'a giant leap'  ten opzichte van de 300

De upgrade van het blok was echter klein bier vergeleken met de stap die de Ninja 500 nu heeft gezet
toen geldende eisen voor het in 1997 ingevoerde 25 kW rijbewijs, in de volksmond het lichte motorrijbewijs genoemd. De Ninja 250R had een topvermogen van 24 kW (33 pk) bij een drooggewicht van slechts 154 kilo, nét binnen de maximum toegestane verhouding tussen vermogen en gewicht van 0,16 kW/kg. In een kletsnat Barcelona ontpopte de Ninja 250R zich als speelgoed eerste klas waar ook ervaren motorrijders veel plezier uit konden halen, al was het alleen al het als een aal door het overige verkeer manoeuvreren.

De Ninja 250R werd in het najaar van 2012 opgevolgd door de Ninja 300, die vanuit dezelfde filosofie was ontworpen en wat design betreft nóg dichter bij de Ninja familie was komen te staan. Zó dicht dat de Fireblade rijder waarmee we in gesprek raakten tijdens de fotoshoot van de persintroductie in het Duitse Mainz, stomverbaasd was toen we hem vertelden dat het de nieuwe Ninja 300 was. “Wasss! Eine Dreihundert?” De Ninja 300 was ontwikkeld met het oog op de derde rijbewijsrichtlijn, die op 19 januari 2013 werd ingevoerd en waarbij het 25 kW rijbewijs was vervangen door twee instapklassen: A1 tot 15 pk/125cc en A2 tot 35 kW en een vermogen / gewichtsverhouding van maximaal 0,2 kW/kg. Met een topvermogen van nu 39 pk bij 172 kilo rijklaar en een topsnelheid van 184 km/u op de Duitse Autobahn was de Ninja 300 de überversie van de Ninja 250R. 

In 2018 werd de Ninja 300 vervangen door de Ninja 400, waarbij Kawasaki zeer grondig te werk was gegaan, met een compleet nieuw motorblok dat als dragend deel in een compleet nieuw ontwikkeld vakwerkbuisframe was gemonteerd – ontworpen met dezelfde baanbrekende software die speciaal voor de Ninja H2 was ontwikkeld. De nu 399cc paralleltwin, die volgens Kawasaki wat afmetingen betreft vergelijkbaar met een 250cc was, leverde een topvermogen van 45 pk bij 10.000 tpm, maar het was met name het beduidend sterkere koppel van nu 38 Nm bij 8.000 tpm wat z’n ijzersterke troef was. De Ninja 400 deed z’n voorganger op alle fronten verbleken, net als die dat zes jaar daarvoor ten opzichte van de Ninja 250R had gedaan. 

Na zes jaar bewezen dienst, waarin maar liefst tien wereldtitels (5x rijder en 5x constructeur) in de wacht werden gesleept in het WK Supersport 300, heeft Kawasaki voor 2024 de vierde generatie van het ‘kleintje Ninja’ geïntroduceerd, die nu uit twee uitvoeringen bestaat: Ninja 500 en Ninja 500 SE, waarvan in de Benelux alleen de SE-versie leverbaar zal zijn voor de extreem scherpe prijs van € 7.649 bij ons in Nederland en € 7.199 bij onze Zuiderburen. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ula Sera, Felix Romero