Test: Kawasaki Ninja 1100 SX SE
Hetzelfde, maar dan beter
Dat zul je dan net hebben, juist op het moment dat op zaterdag middag in Barcelona tijdens de sprintrace van het laatste MotoGP weekend de ontknoping in de titelstrijd kan vallen zit ik zonder Wifi en internet hoog boven de wolken op een vlucht van Amsterdam naar uitgerekend Barcelona om de Europese persintroductie van de nieuwe Kawasaki Ninja 1100 SX in Catalonië bij te wonen opDe Ninja 1100 SX SE. Zeg nou zelf, da's toch een plaatje? exact dezelfde locatie waar onlangs ook de Kawasaki 1100 Versys is geïntroduceerd, een regio met ontelbare bochten en magische bergpassen en meestal ook nog wel lekker weer, zeker vergeleken met het druiligere en koude weer thuis.
Het is zeker echter niet enkel de omgeving die me aanspreekt, het is vooral de motor me die enthousiast maakt, de nieuwe Kawasaki Ninja 1100 SX! De voorloper van deze nieuwe Ninja, de Ninja1000 SX heb ik 2 jaar geleden nog uitgebreid aan de tand gevoeld en na er meer dan 1000 km door Nederland, Duitsland en België mee te hebben gestuurd, gevolgd door nog eens 2 dagen op circuit Assen, was ik toen al reuze enthousiast! En het 1100 model, dat voor 2025 nieuw op de markt wordt gebracht, belooft meer verfijning, verbeterde technologie en een nog veelzijdigere rijervaring dan zijn voorganger, dus kom maar op!
De Kawasaki Ninja 1100 SX is dus de nieuwste iteratie in Kawasaki's populaire en vrij unieke sport/touring segment. Deze sport/touring motorfietsen combineren de dynamiek en agressiviteit van een krachtige sportmotor met de praktische en comfortabele eigenschappen van een toermachine en sinds de introductie van de Z1000 SX in 2011 - inmiddels zijn we al bij de 5e generatie aanbeland(!) - heeft Kawasaki eigenlijk verdacht weinig directe concurrenten gehad, tot de komst van de Suzuki GSX1000GT enkele jaren geleden daar wat verandering in bracht, maar toch bleef de Ninja 1000SX daarbij wel de benchmark!
Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Kawasaki