Zoeken

Test: Kawasaki Eliminator 500

Meer smaken

5 februari 2024

Zoals eerder gezegd is de Eliminator voorzien van de nieuwe 451cc parallel twin. Het blok stamt af van het 400-blok dat we al langer kenden, maar heeft net even wat meer longinhoud gekregen. Het topvermogen bleef met 45pk gelijk, maar is bij 9.000 tpm - al duizend toeren eerder - beschikbaar. Het koppel steeg van 37 naar 42,6Nm en is in vergelijking met een Z400 al tweeduizend toeren eerder aanwezig Hoor net dat 't in Nederland weer guur en nat is. Nou, dan blijf ik nog effe(6.000tpm). En zeker dat laatste is duidelijk als we nog maar net met de Eliminator op pad zijn. Vond ik het blok onder de 400’s al erg prettig, maar moest je als je écht wou opschieten toch de hogere toerenregionen opzoeken, op deze nieuwe ‘500’ voel je dat het blok al vanaf laag in toeren er behoorlijk aan sleurt. Alles relatief, maar je kan deze Eliminator ‘schakellui’ rijden. Ook bij lage snelheden in een hoge versnelling geeft de Kawasaki geen krimp als je aan de gashendel draait. Veel schakelen is dus zeker niet noodzakelijk, maar allesbehalve een straf. Zowel de koppeling (een assist/slipperclutch) als de zes versnellingen laten zich licht, soepel en trefzeker bedienen. 

Met een horde journalisten door de bergen gaat het tempo al snel omhoog, maar ook op dit gebied lijkt de Kawasaki niet teleur te stellen. Het 18-inch grote voorwiel laat zich makkelijk een bocht in dirigeren, ook als bochten zich links en rechts snel opvolgen. Het lage rijklaargewicht van 176kg komt hier dan ook uitstekend van pas, iets waarmee hij zich ook onderscheidt: een Rebel of een Meteor zijn al gauw 20kg zwaarder… Tel daar de net even iets actievere zithouding bij op en we durven wel te zeggen dat hij net iets sportiever stuurt dan die bovengenoemde concurrenten. Een echt scherp stuurijzer wordt het natuurlijk niet, daarvoor ben je met een Z of Ninja beter af, maar leuk sturen kan met deze Eliminator zeker! Ook het voor ons onbekende bandenmerk IRC, waarvan het type Grand High Speed GS om de wielen van de motorfiets zijn gedraaid, stellen in dit geval niet teleur. 

Erg comfortabel

Tijdens de lunch schroefden de meegereisde technici van Kawasaki TOMTOM’s op onze Eliminators, waardoor we na de lunch ieder voor zich richting het hotel terug konden rijden. In mijn geval betekende dit dat het tempo lichtjes werd teruggeschroefd en ik deze motorfiets kon rijden zoals hij ‘eigenlijk’ is bedoeld: als een cruiser. Net even wat minder gehaast dan voor de lunch en ook net even wat
Het nieuwe blok loopt fantastisch en goed zichtbaar 

Voor wie de standaard zit niet volstaat, er is een hoger en lager zadel. USB-C laadpunt zit standaard op de SE versie

De 13 liter tank geeft de Eliminator een actieradius van ruim 300 km 
meer tijd om van de omgeving te genieten. We rijden namelijk niet alleen door de bergen, met veel hoogteverschillen, maar de route begeleidt ons ook door veel verschillende kleine plaatsjes. Wat tijdens deze route opviel is dat de nieuwe Eliminator erg comfortabel is. Het motorblok loopt nagenoeg trillingsvrij, maar Kawasaki heeft ook extra rubbers toegepast in de bevestiging van het stuur en in het zadel. Nu voelt het rijwielgedeelte sowieso niet straf aan, maar het is anderzijds allesbehalve week. 

Voor de remmen kiest Kawasaki voor schijfremmen van Nissin. Aan de voorzijde zien we een enkel exemplaar met een diameter van 310mm, gekoppeld aan een remklauw met dubbele zuigers. Aan de achterzijde vinden we een 240mm schijfrem, met eveneens een remklauw met dubbele zuigers. Over de prestaties van de remmen kunnen we kort en bondig zijn: deze zijn namelijk uitstekend! Zowel de doseerbaarheid als de algemene remkracht is goed voor elkaar. Een instelbare rem- of koppelingshendel ontbreekt, maar een gemis? Nee, dat zeker niet. Ook fijn: het verbruik! Al met al hebben we toch een dag lang behoorlijk doorgereden en de verbruiksmeter gaf aan dat hij gemiddeld per litertje euroloodvrij 24,5 kilometer verder kwam. Dat ga je onder normale omstandigheden makkelijk verbeteren en dan kom je met een tankinhoud van 13 liter een heel end…