Zoeken

Test: Kawasaki Eliminator 500

Groeiend middensegment

5 februari 2024

Tijdens de voorafgaande presentatie wordt er benadrukt dat het cruisersegment in het middensegment (350 tot 750cc) sinds 2020 een sterke groei doormaakt. Modellen als de Honda Rebel 500, maar ook een Royal Enfield Meteor 350 doen het goed. Een goede reden dus voor Kawasaki om een oude modelnaam van stal te halen en opnieuw in de markt te zetten. De originele Eliminator (de ZL-900) stamt alweer uitJarenlang heeft de Rebel 500 het rijk alleen gehad, maar daar gaat verandering in komen 1985 en was voorzien van het sportieve motorblok van de Ninja 900R uit ‘84. De Eliminator moest stijl combineren met sportieve prestaties. De modelnaam Eliminator stamt dan ook uit het dragracen, waar je de tegenstander moest ‘elimineren’.

Ook in 2024 heeft Kawasaki er alles aan gedaan om twee werelden met elkaar te combineren. Zo is de nieuwe motorfiets voorzien van een lichtgewicht vakwerkbuisframe zoals we dat op meerdere (sportieve) Kawasaki’s al tegenkwamen, maar is dus ook het nieuwe motorblok geïmplementeerd. Het motorblok en alle bijbehorende componenten zijn erg compact met elkaar verweven, waardoor grote gaten in het zijaanzicht achterwege zijn gebleven. 

De Eliminator komt er in twee uitvoeringen. De ‘standaard’ Eliminator 500, met daarnaast een SE-uitvoering. Die eerste laat het vrij om de motorfiets nog naar eigen smaak te customizen, bij de SE-uitvoering lijkt Kawasaki dit al voor je te hebben gedaan.

De SE onderscheidt zich door de aanwezigheid van een koplamphuis rond de led-koplamp, rubber hoezen over de binnenpoten van de voorvork, een USB-C aansluiting op het stuur en andere bekleding op het zadel. Opvallend is verder dat de SE is voorzien van een tank met twee kleuren en dat het trellis-frame is voorzien van een glanzende laklaag in plaats van het matzwarte van de standaard Eliminator 500. Qua kleurstelling lopen beide versies niet sterk uiteen. De Eliminator 500 komt er in het Metallic Flat Spark Black, de SE is er in het Metallic Matte Carbon in combinatie met Flat Ebony. Meer kleurstellingen komen er De concurrentie elimineren, maar dat had je waarschijnlijk wel gedacht. Wat wil je met zo'n naam(vooralsnog) niet, al was ik zelf stiekem best gecharmeerd van de witte kleurstelling die we tijdens de presentatie ook even voorbij zagen komen. 

Met beide voeten op de grond

Na de uitgebreide presentatie was de volgende ochtend een schitterende route van zo’n 224 kilometer voor ons uitgestippeld. Zo komen we natuurlijk wel aan onze eerste testnotities van de Eliminator 500. Neem plaats op de Kawasaki en wat direct zal opvallen is de lage zitpositie. Het comfortabele zadel staat slechts 735 mm van de grond. Hiermee kom ik dus met mijn 1.75m met gemak met beide voeten plat op de grond. Zelfs een collega-journalist die nog zo’n 5cm korter is kan dit bevestigen, waarmee we ook direct kunnen vaststellen dat de motorfiets ideaal is voor de kortere (vrouwelijke) medemens. Ben je net wat langer (of korter),
Doet 'n beetje aan de Low Rider denken. Digitaal display met uitgebreide info én Bluetooth

NIssin remmen is weinig op aan te merken. Achtervering heeft instelbare veervoorspanning
dan is het fijn om te weten dat er zelfs nog een lager of hoger zadel beschikbaar is. Zo gaat iedereen wel zijn weg vinden op deze semi-cruiser, waarvan de zithouding veel gelijkenissen toont met die van de Z500. Dat is positief als je het ons vraagt en nét even wat actiever dan dat je op een meer conventionele cruiser zal ervaren. Ook het stuur staat net even wat prettiger dichtbij en je kijkt hierbij uit op een modern digitaal rond display. Hierin alle informatie die je nodig hebt. Naast de snelheidsaanduiding en een toerenteller vind je ook nog eens een versnellingsindicator, een resterende actieradius en verbruiksgegevens. Compleet en overzichtelijk, bovendien is het display bluetooth-compatible waardoor je het kan koppelen aan je smartphone.