Zoeken

Test: Husqvarna Svartpilen 801

Dynamic PretPack

15 mei 2024

De 801 wordt standaard geleverd met een bundel elektronica, waaronder drie rijmodi (Street, Road, Rain), instelbare tractiecontrole (dat via het 5” TFT-kleurendisplay kan worden ingesteld en standaard Bluetooth connectiviteit heeft), een up/down quickshifter en Bosch bochten-ABS. Het Dynamic Pack dat tegen een meerprijs van € 389 verkrijgbaar is, maakt het pakket compleet - iets wat we kennen van KTM en BMW. Het pakket omvat een vierde “Dynamic” rijmodus met instelbare tractie- en wheeliecontrole (9 standen voor de tractiecontrole, die bovendien hellingshoek afhankelijk werkt, en 5 standen voor de wheelie controle,
KTM DNA, maar toch heel herkenbaar Husqvarna Svartpilen

Deze armatuur kost je extra, maar dan heb je wel cruise controle. TFT heeft optioneel turn-by-turn navigatie

Het zadel is minimalisme ten voeten uit. Subframe dient tevens als airbox 

Bochten-ABS met Supermoto 'blij dat ik glij' optie. WP APEX vering is volledig instelbaar

Oog voor detail
dat daarnaast ook helemaal kan worden uitgezet), individuele selectie van de gasrespons plus een additionele “Dynamic” setting en MSR Motor Slip Regulatie, die trouwens ook los kan worden geleverd. Tot slot kan het pakket nog met cruise controle worden uitgebreid, waarvoor wel nog een aangepaste armatuur op het stuur een vereiste is.

Plaatsgenomen op het zadel van de Svartpilen 801 ontvouwt zich achter de heel herkenbare ronde koplamp een compacte zit, met dankzij het naar boven gebogen conische aluminium stuur een recht bovenlichaam dat zicht op het voorwiel zit, waardoor je voelt wat er onder je gebeurt en tegelijkertijd veel controle over de fiets hebt. Als gevolg van de krappe knieruimte onder de flanken van de kunststof tankcover, waaronder de 14 liter brandstoftank (waarvan 2 liter reserve) huist, en relatief hoge voetsteunen voelt het contact met de Husky als redelijk intiem, voor veel Zuid-Frans bochtenplezier.

Desondanks biedt de met volle tank 191 kilo wegende Svartpilen 801 een zeer substantieel rijplezier, op een totaal andere manier dan de 790 DUKE. KTM mag dan het sportieve merk zijn, maar afgaand op deze eerste indruk zouden we zeggen dat wat sportiviteit betreft het de Husqvarna is die hier de KTM naar de kroon steekt. De Svartpilen 801 voelt lichtvoetig en sportief en is dus met speels gemak van het ene op het andere oor te leggen, maar voelt tegelijkertijd als Lingens Blond: dat je dus alles onder controle hebt. Vanaf 2.500 tpm pakt de tweecilinder mooi op en serveert zijn koppel op een perfect doseerbare – en dus controleerbare – manier en zonder te hikken of slikken. Indien nodig gooit de perfect werkende standaard schakel-assistent, in combinatie met het Dynamic rijprogramma, nog wat extra KTM mag dan Ready To Race zijn, maar deze jongen lust 'm anders ook wel hoorkolen op het vuur, zodat zelfs de meest ambitieuze sportievelingen aan hun trekken zullen komen. Soepel vooruitkomen is echter altijd mogelijk, zelfs zonder constant het blok op toeren te hoeven houden.

Ongeacht het tempo slingert de zwarte pijl zeer betrouwbaar en behendig op zijn zeventien-inch banden door het gevarieerde bochtenterrein, moeiteloos en veilig gestuurd via het brede stuur. Uitgerust met Pirelli MT 60 RS rubber met semi-grof noppenprofiel wordt niet de vlijmscherpe precisie van pure wegbanden bereikt, maar het rubber rolt comfortabel en wordt gekenmerkt door een goedmoedig grensbereik. Zelfs het gas vol op de lolly houdt de Husqvarna het hoofd koel en is er geen sprake van instabiliteit, met dank ook aan de stuurdemper die onopvallend z’n werk goed doet. De J.Juan remmen voelen ietwat houterig aan, maar weten wel een behoorlijke vertraging te realiseren en ook op het Bosch 9.3MP bochten-ABS valt echt niets af te dingen.