Zoeken

Test: CFMOTO 450NK

Minder is meer

25 november 2024

We hebben het al vaker gezegd, dat het echt veel leuker is om met een langzame motor snel te rijden, dan met een snelle motor langzaam. Tuurlijk, de adrenalinekick die je krijgt wanneer je 200+ pk de sporen geeft is verslavend, maar de realiteit is wel dat je dat anno 2024 nergens nog met goed fatsoen kunt doen. En je dus het overgrote deel van de tijd je enorm aan het inhouden bent, met alle frustraties van dien. Probeer je met goed fatsoen met een Streetfighter V4 in een 60-zone maar eens aan de maximumsnelheid te houden. En al heb je alle ruimte om ‘m de sporen te geven, dan nog blijf je mijlenver verwijderd bij wat ‘ie allemaal kan. De tijd dat je een zware kocht om wat je ermee wilde doen is in dat opzicht allang niet meer,Een zware je ware? Ech nie! nu koop je ‘m alleen nog maar om wat ‘ie kan. En precies dát is het grote contrast met elke lichte fiets, die je dus wél volledig uit kunt melken en dat bij snelheden die niet echt superasociaal zijn. Tuurlijk, ook met 112 km/u ben je op een 60-weg je rijbewijs kwijt, maar je irritatie bij omwonenden is vele malen kleiner dan wanneer je met dezelfde rijstijl op die Streetfighter met 200 km/u voorbij knalt.

De CFMOTO 450NK is daar een mooi voorbeeld van. De 450NK wordt aangedreven door dezelfde 450cc 270° paralleltwin die in 2023 z’n debuut maakte in de 450SR – een van dé verrassingen van afgelopen jaar, dankzij z’n supercoole looks (op circuit kregen we continue duimpjes omhoog en werd ons het hemd van het lijf gevraagd door passanten die de motor nader bestudeerden en daar alles over wilde weten), super fijne stuureigenschappen en werkelijk fantastisch blok, dat CFMOTO voor de Europese markt qua performance van 37 kW op 35 kW bij 9.500 tpm (in oude paardenkrachten uitgedrukt: van 50 naar 47,5 pk) heeft begrensd om aan A2-regelgeving te voldoen. Tel daar een rijklaargewicht van slechts 173 kilo Waarom? Omdat het vele malen leuker is om met een langzame motor snel te rijden, dan met een snelle langzaambij op en je praat over een heerlijk lichte gooi-en-smijt fiets, waarmee je op een bochtig weggetje veel dikke fietsen het nakijken zult geven. 

Maar voordat we daar dieper op in gaan, eerst maar eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. Na de 800NK is de 450NK het tweede model waarvan de vormgeving is geïnspireerd door het NK-C22 concept. Om de Chinezen zelf te citeren: “De 450NK haalt zijn inspiratie uit het concept van de NK-C22 en vertaalt de essentie van ongebreidelde kracht naar een betoverend ontwerp.” En eerlijk is eerlijk, het is een uniek en absoluut onderscheidend ontwerp, waar het Oostenrijkse Kiska een belangrijke hand in heeft gehad. De iconische voorkant van de nieuwe generatie belichaamt volgens CF pure agressie en moet een krachtig statement van dominantie maken. Opvallend is het vleugelvormige ontwerp van het voorspatbord dat voor wat het snijden van de lucht ongetwijfeld functioneel is. En over snijden gesproken: kunstig uitgesneden holle vormen aan weerszijden van de brandstoftank laten de lucht op ingenieuze wijze naadloos door de carrosserie stromen, waardoor weerstand wordt uitgebannen. Nog z’n mooie quote: “De 450NK is een symfonie van aerodynamica, een dans in harmonie met de stad. Nebula Helemaal wanneer ze van het kaliber zijn als deze CFMOTO 450NK. Wat een funBlack, Nebual White en Zephyr Blue - overstijgen louter tinten, het zijn bakens van herkenning voorbestemd om de aandacht te trekken, waar de weg ook naartoe leidt.”

Vanuit het zadel heb je zicht op een fraai 5” TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit via een zogeheten T-Box, maar we moeten je eerlijk bekennen dat we geeneens de moeite hebben genomen om een mobiel te koppelen. Motorrijden gaat om de beleving, de rit en niet om het scherm van je smartphone. Maar goed, we snappen best dat er tegenwoordig een generatie is die niet meer zonder kan. En voor diegenen sommen we het nog even op: het 5” TFT-kleurendisplay is voorzien van een dubbele USB-poort (Type A/Type C) en een ingebouwde 4G-module met 6D-sensor, die niet alleen een Bluetooth-verbinding mogelijk maakt, maar ook een realtime weergave van de voertuigpositie, kilometerstand, Over-the-Air upgrades, een IMU, beveiliging en antidiefstal, een track record en andere cruciale gegevens, toegankelijk via de CFMoto app. Dat plus navigatie via aanwijzingen in het scherm.

Kloppend hart van de 450NK is een 450cc paralleltwin met 270° ontstekingsvolgorde, wat ‘m het geluid en het gevoel van een 90° V-twin geeft. Met een boring x slag van 72 x 55,2 heeft de twin best een overvierkante lay-out, wat ‘m lekker hoogtoerig maakt. CFMOTO claimt een topvermogen van 50 pk bij 9.500 tpm en een maximumkoppel van 39 Nm bij 7.600 tpm, maar zo niet voor de Europese markt, waar het topvermogen op 35 kW (47,5 pk) is teruggezet om te voldoen aan de richtlijn van het A2-rijbewijs. We denken echter niet dat er veel zullen zijn
Qua design haast identiek aan de 800NK. Display is overzichtelijk en ook nog eens instelbaar

De knopjes zijn even wennen, het instelmechanisme (en bereik) van de spiegels is briljant 

Zeg nou zelf, da's toch prachtig vormgegeven? Zit is trouwens prima voor elkaar
die dat verschil kunnen voelen. Via een natte meerplaten slip-assist koppeling wordt het vermogen van de krukas naar de versnellingsbak overgebracht, die z’n werk echt voortreffelijk doet. De bak schakelt zeer licht en direct en laat het probleemloos toe om zonder koppeling zowel op als terug te schakelen. En nog even die slip-assist koppeling, da’s niet zomaar de eerste de beste, maar eentje uit huize F.C.C., dé Japanse koppelingsspecialist. 

En nu we het toch over premium onderdelen hebben. De 450NK is uitgerust met een 37 mm KYB upside down voorvork die niet instelbaar is, terwijl aan de achterkant een uit plaatstaal opgetrokken dubbelzijdige achterbrug met uniek design en centraal geplaatste monoshock met linksysteem is voorzien, waarvan de veervoorspanning kan worden aangepast. De voorvork en achterbrug zijn aan een chroommolybdeen stalen vakwerkbuisframe met aangeschroefd - eveneens uit stalen buizen opgebouwd – subframe, dat volgens CF slechts 11 kilo weegt. CFMOTO claimt trouwens een rijklaargewicht van 173 kilo, wat best opmerkelijk is. Niet alleen is dat 5 kilo meer dan z’n directe concurrent, de Z500, maar het is ook exact diezelfde 5 kilo meer dan de 450SR op de weegschaal zet. Terwijl die motor ook nog eens met een volle kuip is uitgerust en verder qua blok en rijwielgedeelte uit dezelfde componenten is opgebouwd.