Test: CFMOTO 450NK
Licht en compact
Plaatsgenomen op de 450NK valt meteen op hoe ontzettend licht en compact de motor is gebouwd en aanvoelt, ondanks dat ‘ie qua design zoals gezegd als twee druppels water op de 800NK lijkt. Net als bij de 450SR is het zadel van de 450NK op een hoogte van 795 mm geplaatst, waardoor ik probleemloos beide voeten plat op de grond krijg, maar keerzijde is dat verhoudingsgewijs de voetsteunen dan hoger staan dan je zou verwachten. Hoewel dat slechts bij de eerste indruk is, eenmaal op pad voelt de 450NK al na enkele minuten als gegoten aan. Ten opzichte van de SR hebben de onder de kroonplaat gemonteerde clip-ons het veld geruimd voor een breed stuur, waardoor er een iets meer rechtop zithouding is ontstaan. Het stuur is echter lekker breed genoeg om een agressieve zit te waarborgen. En voor je info: mocht dit zit toch niet Blijft toch wel vreemd, al die rode vlakken midden in de bochtnaar je goesting zijn, als alternatief voor het standaard zadel heeft CF een 10 mm dunner en 20 mm dikker zadel in het accessoirepakket opgenomen. Het tweede dat opvalt is hoe ontzettend goed het zicht in de spiegels is, en da’s niet het enige: ze zijn ook nog eens superfijn in te stellen met een enorm groot bereik. Daar kunnen bijna alle fabrikanten veel van leren.
Een druk op de startknop, die tevens als runoff schakelaar dient, is voldoende om de 450cc paralleltwin tot leven te roepen en er een bijzonder fraaie roffel uit de einddemper klinkt. Wie zei er nou dat lichte ‘motortjes’ voor geen meter klinken? De 450NK is (zoals alle motoren per 2024) conform Euro 5+ gehomologeerd, maar daar merk je qua geluid dus helemaal niets van. Geen idee hoe die Chinezen dat voor elkaar hebben gekregen, maar hij klinkt gewoon supervet. Vervolgens de koppeling inknijpen om de eerste versnelling te selecteren merk ik meteen dat F.C.C. hier zeer goed werk heeft verricht: de koppeling voelt echt vederlicht.
De 450NK pakt al vanaf lage toeren mooi op en heeft een zeer fijne lineaire vermogensopbouw met een zeer leuk koppel in het middengebied, waardoor het geeneens per sé nodig is om het blok hoog in toeren te jagen. Het kan wel en de twin is ook bovenin zeker wel potent, maar het hoeft niet. CFMOTO heeft de twin standaard met tractiecontrole uitgerust en hoewel we dat persoonlijk de allergrootste flauwekul vinden bij 35 kW fietsen, stoort het ons ditmaal niet – geen enkel moment dat de tractiecontrole een stoorzender is geweest. Sterker nog, hoezeer we ook onze best hebben gedaan, we zijn er niet in Maar goed, als 't werkt. Liever dit dan van die stomme drempelsgeslaagd om het controlelampje van de tractiecontrole te laten flikkeren. De TC kan trouwens worden uitgeschakeld, maar daarvoor moet je wel diep door het menu bladeren. Een knopje op het stuur zou in dat opzicht veel beter zijn.
Surfend op het koppel bij pak ‘m beet 6.000 tpm voelt het blok lekker sterk. Voor de goede orde: voor een 450cc dan, niet dat je denkt dat ‘ie een dikke duizend het nakijken geeft. Hoewel dat op een smalle bochtige weg zeker niet ondenkbaar is, maar dan heeft dan alles te maken met z’n enorme wendbaarheid en niets met z’n performance. Insturen gaat kinderlijk eenvoudig en ook omgooien van het ene op het andere oor is kinderspel, met dank ook aan de vering die voor en achter perfect in balans is. Instelbare vering zou het volledig af hebben gemaakt, maar in alle eerlijkheid denken we niet dat er veel zijn die dat zullen missen, zeker ook omdat de basis gewoon goed is. De motor is te allen tijde heerlijk stabiel en stuurt messcherp, dus wat willen we nog meer?
Ondanks dat je met je snuffert vol in de wind zit is de protectie prima voor elkaar en zijn lange afstanden (al dan niet over de snelweg) geen enkel probleem. Wij reden in een ruk naar het TT-circuit en stapten in Assen superfit van de NK af, zonder pijn aan de billen of een stijve nek. Tuurlijk, die afstand is klein bier vergeleken met een uitje naar Saint-Tropez, maar we zijn wel overtuigd dat ook dat met deze 450NK
De 270° twin is lekker sterk en klinkt ook nog eens helemaal niet verkeerd
Beetje te veel speling op de achterrem. J.Juan voorrem doet z'n werk goed
geen enkel probleem zal zijn. Tenzij je dat met tempo 180 per uur wilt doen, hoewel de tijd dat je dat in Frankrijk straffeloos kon doen wel is geweest. Voor zover je van aerodynamica kunt spreken bij een Naked lijkt dat bij de 450NK dus prima voor elkaar, hoewel we dat niet in het verbruik terugzagen. We noteerden een verbruik van 1 op 20 (voor de Belgen onder ons: 5 liter), zelfs de tank waarbij we zo zuinig mogelijk probeerden te rijden, en dat staat toch in schril contrast met de 1 op 33 die we met de Ninja 500 eerder dit jaar noteerden.
Dan tot slot de remmen. In tegenstelling tot de 450SR heeft CFMOTO de 450NK niet met Brembo, maar met J.Juan remmen uitgerust. Da’s minder pretentieus, maar eerlijk gezegd is de remkracht er niet wezenlijk minder om. Het is meer dat je niet kunt pochen met de Brembo merknaam dan dat ‘ie minder remt. Dat wil zeggen: aan de voorkant, want over de achterrem zijn we duidelijk minder gecharmeerd en dan met name voor wat de vrije slag betreft. Deze is zo (lees: te) groot dat ‘ie amper te gebruiken is. En dat is ontzettend jammer, want als je het pedaal maar diep genoeg intrapt levert dat toch best wel vertraging op.