Introductie 2025 GASGAS - range
Zwaardere modellen
Gaan we een stapje hoger, dan komen we bij de 350cc-machine. Deze heeft een grotere boring van 88 mm, terwijl ook de slag van 57,5 mm met iets langer is. Datzelfde geldt voor de eindaandrijving, het wordt tandwiel heeft eveneens 14 tanden, maar achter staan er nu maar 46 tanden op het kettingwiel, waarde 250 cc-machine er nog 52 heeft. De compressieverhouding is met 13,7 : 1 net een stapje lager dan bij 250. Het gewicht is met 110,2 kg iets zwaarder.
Kijken we maar de grotere broer, de EC 450F, dan zien we dat het motorblok er uiterlijk iets anders uitziet, met name de aansluiting van de waterpomp is anders. Afwijkende specificaties zijn er ook, uiteraard voor wat betreft de boringmaalslag: die bereid 95 × 63,4 mm, bij een compressie voor van 12,75 : 1.
De koppelingen bij GASGAS zijn voorzien van een diafragmaveer voor een lichtere bediening. Het 350cc viertaktblok is lekker compact gebouwd
Het blok biedt een ideale mix tussen koppel en vermogen. De remmen zijn op alle modellen van BraktecJe ziet nu ook aan de primaire overbrenging dat je met een zwaardere klasse onderweg bent: de overbrenging is 29 staat tot 72 in plaats van 24 staten 72. Als gevolg daarvan is de secundaire overbrenging weer iets langer: het achtertandwiel heeft twee tanden meer dan bij de 350 cc machine, terwijl het gewicht iets toeneemt tot 110,7 kg.
Dit thema zet zich voort bij de 500, waarvan het motorblok erg veel lijkt op die van 450 cc-machine. De boring is eveneens 95 mm, de slag is met 72 mm echter weer net iets hoger, maar met dezelfde compressieverhouding. Dat leidt tot iets meer trekkracht, waardoor er weer een twee tanden kleiner achtertandwiel gemonteerd kon worden. Met 111,7 kg is dit ook qua gewicht de zwaarste machine, al scheelt het nog maar 3,1 kg met de allerlichtste.
Blaffen
Op, of beter gezegd rond het motorcrosscircuit de Landsard, mochten we de enduro-machines van GASGAS ook zelf aan de tand voelen. Laat ik zeggen dat ik een enthousiaste hobby-offroad rijder ben en dat ik al jaren in het bezit ben van een KTM 450 EXC, maar dat mijn rijcapaciteiten in het zand ruim worden overtroffen door mijn enthousiasme. Ik heb altijd reuze lol en daar gaat het om. Om te beginnen op de EC 500 F. Uit gewoonte zoek ik naar de kickstarter, want de koude start moet bij mij altijd ouderwets. De EC500F heeft echter geen kickstarter, starten doet hij soepel en direct op de E-starter. Het valt me wel meteen op, Je trekt de GASGAS-machines met gemak over hobbels en boomstronkendat deze GASGAS wat minder “blaft” dan mijn KTM, als je aan het gas draait. Hij blijkt ook heel dociel als de heuveltjes op stuif en van het crossterrein af langs een grote waterplas rijdt. Wat gaat dat gemakkelijk! De motor is sterk van onderuit en blijkt een waar kanon als je hem wat verder in de toeren doortrekt. Dat kan maar kort, want dan komt er een kruip-door-sluip-door sectie tussen de bomen met wat behoorlijke gaten, boomwortels en waterplassen. De vering vangt het allemaal soepel op, hij rolt ook met speels gemak over omgevallen boomstammetjes. De EC500F is best wendbaar en het lijkt eigenlijk wel een beetje op wat ik gewend ben, maar dan soepeler, gemakkelijker en sneller. Er zit ook 21 jaar ontwikkeling tussen. Ik ben gewend om twee vingers aan de remmen en de koppeling te houden en dat is ook voldoende om ze te kunnen bedienen. Het vraagt allemaal niet zoveel kracht.
Favoriet
Het blijkt het allemaal nog beter te kunnen als ik overstap naar de EC 350F. Wat een fijne machine is dat. Hij voelt nog wendbaarder en lichter, de motor is nog fijner te doseren bij lage toerentallen en heeft meer dan genoeg vermogen als je hem doortrekt. Ik verwacht eigenlijk nog meer rijgemak als ik overstap naar de 250 cc-viertaktmachine, maar dat is niet zo. Qua wendbaarheid lijkt het erg op de 350 cc-machine, maar de motor van onderuit met wat minder sterk. Je moet er meer op toeren houden, wat dan toch weer een tikkeltje meer ervaring en competentie vraagt van de rijder. Dat geldt helemaal voor de 250cc tweetaktmachine, die ik hierna de sporen geef. Wanneer je laag in de toeren rijdt, is het een vriendelijke, ietwat tamme machine. Maar zodra je in zijn “powerband” komt, begint de uitlaat te snerpen en gaat de machine er als een dolle vandoor. Wat een power! Lijkt me fantastisch wanneer je KNMV-ritten rijdt, waarbij je door de maisvelden moet ploegen of lange zandpaden kunt afbranden. Bij het kruip-door-sluip-door-gedoe tussen de boomwortels heb ik toch liever een viertakt. Waarbij de 350 cc-machine mijn absolute favoriet is.
De 350 is mijn absolute favoriet