Introductie 2025 GASGAS - range
Tweeledige range
De range van GASGAS is tweeledig: enerzijds een compleet assortiment crossmotoren, variërend van 50cc tot 300cc in de tweetaktklasse en van 250cc tot 450cc in het viertakt-genre. Daarnaast is er ook een range enduro-motoren. Dat zijn straat-legale offroads, met koplamp, achterlicht, remlicht en kenteken. Wettelijk gezien zouden ze ook spiegels en knipperlichten moeten hebben, wanneer je er de openbare weg mee op gaat. Blijkbaar doet niemand dat, want geen enkele enduro-motor heeft ze standaard. Dus ook GASGAS niet. Maar goed, ook de scharlakenrode GASGAS-en zijn verkrijgbaar in twee smaken: tweetakt met spoelpoorten GASGAS gebruikt dunwandige aluminium cartersen expansie-uitlaat en viertakten met kopkleppen. De tweetakten zijn er als EC125, EC250 en EC 300. De viertakten bieden keuze uit de EC250F, de EC350F, de EC450F en de EC500F. Ze zijn dus herkenbaar aan het F-je, en aan het ontbreken van die fraaie expansiepijp, die de tweetakten wel hebben.
EC250 en EC300
We beperken ons even tot de straat-legale motoren, dus valt de EC125 af. Die is alleen voor competitie en dus niet gehomologeerd. Dus trappen we af met de EC250 en zijn iets grotere broer. Die hebben dezelfde slag van 72 mm, bij de EC300 is de slag eveneens 72 mm, terwijl de 250 op 66,4 mm is geboord. Wat opvalt is dat de vloeistofgekoelde 249cc en 293cc eencilindermotoren injectie hebben, die de brandstof in het 39 mm gasklephuis inspuit. Een Engine Management System van Vitesco gebruikt data van de watertemperatuur, de luchttemperatuur, de luchtdruk en de druk in het carter alsmede het toerental en de gaskleppositie om te bepalen wat de juiste hoeveelheid brandstof is, die moet worden geïnjecteerd. Een elektronisch bediende klep in de uitlaat zorgt samen met een expansie-uitlaat voor een goede vermogensafgifte in een zo groot mogelijk toerenbereik, terwijl een balansas zorgt voor een trillingsvrije loop. De tweetaktolie wordt door een elektronisch gestuurde oliepomp naar het gasklephuis gepompt, waar het wordt geïnjecteerd in een mengverhouding van 60:1. Het motorblok heeft verder een wide-ratio zesversnellingsbak met een “Damped Diaphragm Steel”-koppeling. De tweetaktolie zit in een olietankje bij het balhoofdDie is voorzien van een diafragmaveer en Braktec Hydraulica voor een lichte goed doseerbare bediening. Handig is dat de motor optioneel kan worden voorzien van een schakelaar waarmee, je kunt kiezen tussen verschillende motor-mappingen.
Linksysteem
Het rijwielgedeelte van de tweetakten is voor een groot deel overgenomen van de oranje strijdbroeders uit Mattighofen, maar er is een significant verschil: Het stalen semi-dubbel wiegframe is eveneens voorzien van een aangeschroefd aluminium achtersubframe en een aluminium swingarm. Bij GASGAS is deze echter uitgerust met een linksysteem, terwijl de PDS-schokdemper bij KTM’s evenknie direct op de swingarm scharniert. Verschillen ook in de uitvoering: de GASGAS heeft een 48mm WP XPLOR USD-voorvork in de gesmede kroonplaten hangen, KTM een WPXACT. Mooi aan de XPLOR is dat de in- en uitgaande demping van bovenaf met de hand instelbaar zijn. De achtervering geeft een omgekeerd beeld: GASGAS gebruikt de nieuwe WP XACT monoschokdemper, terwijl de XPLOR ditmaal bij de Oostenrijkse tweetakt huist. De XACT monoshock heeft handmatig verstelbare uitgaande demping en dito instelmogelijkheden voor de hi- en lowspeed ingaande demping. Voor de veervoorspanning heb je een haaksleutel nodig. De veerwegen zijn 300 mm
Verschillen ten opzichte van KTM: 48 mm WP XPLOR upside down voorvork en WP XACT monoshock achter mét linksysteem. Bij KTM is dat WP XACT voor en XPLOR achter zonder linksysteem). De bouten hebben overigens zowel een Torx- als zeskant-aansluiting. Handig als het Torx-gat vol modder zit
De jiffy is weliswaar fraai uitgevoerd, maar probeer dat maar eens uit te klappen met je crosslaarzen aan. Een doorzichtige tank. Handig dan weet je precies hoeveel benzine je nog hebt
voor en achter. De motor staat op Excel-velgen (KTM gebruikt GIANT) met Maxxis MaxxEnduro banden in de maten 90/90-21 voor en 140/80-18 achter. Het remsysteem is net als de koppeling van Braktec. Interessant is verder nog dat het geoliede schuimluchtfilter zonder gereedschap uitneembaar is, dat de 9 liter benzinetank doorzichtig is en dat de EC250 en EC 350 beide met lege tank 107,6 kg op de schaal brengen.
EC250F
Gaan we naar de viertakt-serie, dan valt op dat de specificaties van het rijwielgedeelte gelijk zijn. Verschillen zijn er natuurlijk wel op het motorische vlak. Als we beginnen met de 250cc-machine, dan zien we dat deze een vloeistofgekoelde eencilindermotor van de 250 heeft een boring van 81mm, terwijl de bridged box CP-zuiger een zeer korte slag van 48,5 mm maakt, bij een zeer hoge compressieverhouding van 14.4 : 1. De cilinderkop bevat vier kleppen en tuimelaars met een harde DLC-coating. Ook de viertakt is voorzien van een wide-ratio versnellingsbak en dunwandige carters voor een laag gewicht. Een balansas zorgt dat ook deze 250 cc-viertaktmotor mooi trillingsvrij loopt, de olie zit gewoon in het carter. Een expansie-uitlaat zul je hier niet aantreffen, wel een vergelijkbare DDS-koppeling met diafragma-veer. Verder heeft het Keihin- gasklephuis een iets grotere doorlaat van 42 mm en ook hier bevindt de injectoren zich in het gasklephuis. Een kickstarter ontbreekt op alle GASGAS-machines, een elektrische starter zorgt dat de motoren moeiteloos aanslaan.
Evenals de tweetakten is deze GASGAS voorzien van een zogenaamde Offroad Control Unit, die conventionele rijles en zekeringen vervangt. De unit zit onder het zadel en is voorzien van een aantal LED’s, drie groen branden als alles in orde is en die rood oplichten als een van de elektrische systemen een storing mocht hebben. En ook voor de viertakten is er een “Map Select Switch” verkrijgbaar, waarmee de uit diverse motorkarakteristieken kunt kiezen. De EC250F is overigens maar net iets zwaarder dan de tweetakt: hij weegt 109,5 kg, wederom met een lege tank.