Zoeken

Test: Kawasaki Ninja 650

De Nieuwe Supersport

6 maart 2023

 

“De Supersport is dood, lang leve de nieuwe Supersport”, was de strekking van het verhaal over de Ninja 650, toen die begin 2017 in de bergachtige omgeving van Almeria door Kawasaki aan de wereldpers werd gepresenteerd. Het begin deze eeuw nog o-zo populaire Supersport segment leek aan z’n succes ten onder te zijn gegaan, met 200-pk eenliter motoren die in racetrim nog maar een fractie langzamer zijn dan de MotoGP en daardoor op straat al in eerste versnelling overkill zijn – alsof je met een Zie je die slingerende weg in de achtergrond? Stel je voor dat je dat elke dag als woon/werk zou moeten doen...kanon een mug afschiet. En dankzij hun uitgebreide elektronica de 600 Supersport overbodig hadden gemaakt. Waarom genoegen nemen met ‘slechts’ 130 pk, wanneer je ook met 200 pk ‘veilig’ rond kunt gaan. 

Om op straat toch nog die kick van een Supersport te ervaren moest dus uit een ander vaatje worden getapt en precies dát was wat Kawasaki met de Ninja 650 had gedaan. Door de naam van ER-6f te veranderen in Ninja 650 had Kawasaki het kleintje supersport onderdeel van de Ninja familie gemaakt, tussen het Ninja 300 instapmodel en de Ninja ZX-6R waarmee ene Kenan Sofuoglu behoorlijk wat successen in het WK Supersport had behaald. De van de grond af aan compleet nieuw opgebouwde Ninja 650 (alleen het blok werd overgenomen, en zelfs dat was inwendig behoorlijk vernieuwd) maakte z’n naam absoluut waar. Alleen al wat design betreft had Kawasaki een enorme stap gezet en de oubollige ER-6f in een oogstrelende lichtgewicht Supersport getransformeerd. De scherpe lijnen waren perfect in lijn met de andere Ninja’s. 

Tijdens die 2017 introductie, waar projectleider Kenji Idaka nog aangaf dat de Ninja 650 was ontwikkeld als een Supersport voor op straat om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, maakte de Ninja 650 z’n sportievere aspiraties meer dan waar. Onder leiding van Kawasaki testrijder Janik Kaufmann, die een tempo aanhield alsof het de kwalificatie van de Isle of Man TT betrof, bleek de Nina 650 zeer gemakkelijk te rijden en veel vertrouwen te geven, dankzij een goed rijwielgedeelte en een sterk blok met uitgesmeerd vermogen en koppel.

Nog datzelfde jaar bleek de Ninja 650 nog veel meer in z’n mars te hebben. Overtuigd als men bij Kawasaki Benelux was dat Europe de motor te sportief had gepositioneerd, wat potentiële klanten zou afschrikken, werd bij onze Oosterburen in Nassau een tweede event opgetuigd, waar door ondergetekende in een dag tijd met de Ninja 650 Touring Edition meer dan 500 kilometer binnendoor werden afgelegd. Inclusief drie uitgebreide fotostops, een picknick ergens op een pittoreske locatie en wachten totdat de
Echte Ninja-looks, alleen dat al maakt 'm een lust voor het oog. En nu dus ook rondom van LED-verlichting voorzien

Zie je die rechtse schakelaar op het stuur? Da's nou het verschil tussen 2022 en 2023. Te zien ook in het display boven de toerentellerbalk en naast de versnellingsindicator: de instelbare tractiecontrole. Display heeft trouwens dag- en nacht-setting, maar die moet je handmatig instellen. Hebben we nog nooit gedaan, zwarte achtergrond is echt prima

De 15 litertank kun je een heel end mee komen, weten wij inmiddels al wel. Rondje IJsselmeer, bijvoorbeeld. De afdekkap voor de duo is een accessoire, maar maakt 'm wel helemaal af
fotograaf alle foto’s had uitgezocht. “De naam Ninja suggereert dat het een supersport is, als het kleine broertje van de Ninja ZX-6R en Ninja ZX-10R, terwijl de fiets qua prestaties eigenlijk veel dichter bij de Z1000SX staat”, aldus de PR-man van Kawasaki Benelux toen. Dat de naam “Ninja 650SX” de veel beter zou hebben gedekt – helemaal nadat Kawasaki enkele jaren later besloot de modelnaam Z1000SX aan te passen in Ninja 1000SX – raakten we daarna steeds meer overtuigd, na met het kleintje TourSport onder andere trips naar Schotland en Noord-Ierland en Scandinavië te hebben gemaakt.

Puntjes op de i

Drie jaar na z’n lancering kreeg de Ninja 650 een eerste update, waarbij het sportieve karakter door een scherpere styling en het TourSport karakter door een comfortabeler zadel voor de duopassagier werd onderstreept. Meest in het oog springend was echter,  naast de nieuwe LED-koplampen en het LED-achterlicht, het 4,3” TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit, dat de plaats had ingenomen van het oude display met analoge toerenteller en digitaal LCD-display dat niet uitblonk in afleesbaarheid. Niet alleen was het TFT-display veel mooier om te zien, maar het was ook nog eens overzichtelijker en uitgebreider. Niet alleen het design, maar ook het blok was door Kawasaki opgefrist, hoewel je daar in de praktijk niet zoveel van merkte. En daarmee juist wel, het blok was namelijk aan de strengere emissie-eisen van Omdat niet iedereen van schreeuwend groen houdt, dus ook in onopvallend grijs... Euro5 aangepast, zonder dat dit ten koste van vermogen was gegaan. Reden genoeg dus om daar flink mee uit te pakken, maar ja… precies op dat moment werd de wereld door COVID volledig stilgelegd. 

Reden voor Kawasaki om drie jaar na die eerste update op het Spaanse party-eiland Ibiza alsnog flink uit te pakken, nu de Ninja 650 voor modeljaar 2023 opnieuw een kleine update heeft gehad. “Drie jaar geleden kwam COVID en mocht er ineens niks meer, dus geven we ‘m nu de aandacht die ‘ie verdient, ondanks dat de updates nu niet zo veelomvattend zijn”, zegt Kawasaki Benelux en Oostenrijk General Manager Henk Salomons tijdens de presentatie ’s avonds voorafgaand aan de test. Strikt genomen is daar geen speld tussen te krijgen, maar kijkend naar de aanpassingen zijn we wel overtuigd dat deze ten opzichte van drie jaar geleden daarentegen misschien wel véél belangrijker zijn. En dan doelen we niet op de LED-knipperlichten, waarmee de Ninja 650 nu dus rondom LED-verlichting heeft, maar op de instelbare tractiecontrole, waardoor ‘van-dik-hout-tempo’ nu een veilig vangnet heeft.