Test: Honda Transalp vs CFMoto 800MT Sport
Wi je echt offroad
Honda bracht dit jaar een nieuwe Transalp. De terugkeer van een legende, want jarenlang was de XL de zeer populaire avontuurlijke alleskunner in de Honda-range. Toen met een 600cc V-Twin, later een 650, daarna een 700. Wilde je een echte lange-afstands allroad, dan moest je naar de Africa Twin 750. Nu is de nieuwe Transalp een 750. De Africa Twin een 1100 met een prijskaartje van 18.099,-. Voor velen een brug te ver. In de lichte klasse heeft Honda de NC750X en de NC500X. Slimme zet van Honda om terug te grijpen naar de destijds populaire evergreenDat zijn echter geen echte allroads, maar straatmotoren met adventure-looks. Dus was er voor liefhebbers van lichte allroads van alles te kiezen, maar dan wel bij de concurrenten. Dat gold helemaal sinds de prijs van de Africa twin sinds de introductie in 2015 met al meer dan € 4000 is gestegen en diverse merken met een middenklasse allroad kwamen.
Echte allroad
Honda haalde dus een oude bekende van stal en introduceerde een nieuwe XL750 Transalp, met een prijskaartje van € 12.559. Ditmaal weer een echte allroad, met veerwegen van 200 mm voor en 190 mm achter, als ook spaakwielen met een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel. Dat verraadt serieuze offroad-ambities van deze dual-purpose motor, die er verder gelikt uitziet. De afwerking is prachtig, ook in de details, zoals de aluminium kettingspanner, China het land van knip en plak? Al zou dat zo zijn, dan nog? Zijn ze in Japan ook niet zo begonnen?de fraai gevormde aluminium bagagedrager, de in twee kleuren uitgevoerde buddyseat, alsmede de tophalf met fraaie graphics.
Veel allroads hebben tegenwoordig geen bovenkuip, maar een dashboard met een ruit eromheen. Dat geeft je een beetje het idee dat je op een naked bike met een hoog stuur zit. Bij de Transalp zit je echt achter een kuip, die aan de binnenzijde ook met mooie panelen is afgewerkt en waarin een fraai en duidelijk overzichtelijk TFT-dashboard alle gewenste informatie geeft. Wel valt op dat de uitrusting van de Transalp karig is. Er is geen beugel voor je navigatiesysteem, de ruit kan niet in hoogte worden versteld, een 12 volt-stopcontact is een optie tegen meerprijs, er is geen IMU en dus zijn er geen bochtafhankelijk assistentiesystemen. Er is (gelukkig) geen quickshifter en de vering heeft - behalve de veervoorspanning achter - geen instelmogelijkheden. Die veervoorspanning moet via een haaksleutel op een onbereikbare ring worden ingesteld. De Transalp heeft eenvoudige tweezuigerremklauwen in het voorwiel. De 50 l topkoffer en de valbeugels alsmede de verstralers en het radiateurscherm zijn optionele accessoires en kosten dus extra.
Rijke basisuitrusting
Zet daar de lijst aan opties van de CF-moto 800 MT-sport eens tegenover. Deze Chinese “Multifunction Touring” is in een “Sport-” en in een “Touring-” versie verkrijgbaar. De Sport is de basis-uitvoering, maar dat wil niet zeggen dat deze karig is uitgevoerd. De sport-rijder mag zich verheugen op standaard valbeugels, kofferbeugels, twee rijmodi (sport en regen), bochten-ABS en
Zeg maar welke je voorkeur naar uit gaat, onze punten gaan naar de firma Kiska
Het display is waar Honda dan weer punten scoort. Overzichtelijk en bovendien ook nog eens 4 lay-outs
Net als de bediening: ingewikkeld bij CF, intuïtief bij Honda
Tsja, dat achterlicht heeft CF dan weer veel beter begrepen
cruisecontrole (tot 130 km/uur) en zowel een USB- als een 12V-aansluiting bij het dashboard. Daarnaast biedt de CF nog zelf-uitschakelende knipperlichten en – net als de Transalp trouwens - knipperlichten die wild knipperen bij het remmen. De CF heeft luxere radiale vierzuigerremtangen van het Spaanse J. Juan en vering van het Japanse KYB, met een volledig instelbare upside-down voorvork en een achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en dito uitgaande demping. Waarbij moet vermeld dat de dubbele wartel voor de veervoorspanning eveneens slecht bereikbaar is.
En Pierre, wat heeft hij dan niet? De extra opties van de “Touring”. Daaronder vallen een middenbok, standaard handvatverwarming en handkappen, alsmede spaak- in plaats van gietwielen, een bandenspannings-controlesysteem, een bidirectionele quickshifter, een verwarmbaar zadel en een aluminium carterbeschermplaat. Maar die kost dan ook € 13.799 in plaats van de € 11.599, die je voor de Sport moet neertellen. Dat de fraaie, driedelige kofferset niet tot de standaarduitrusting behoort, zal iedereen begrijpen. Een mooie set trouwens, met bovenladers en sloten die je naar keuze wel of niet op slot kunnen doen, zodat je niet altijd de sleutel uit het contact hoeft te halen wanneer je wat nodig hebt. Ook zijn de koffers aan de binnenzijde heel mooi bekleed en hebben ze handige handvatten bovenop. Mocht de 800MT Sport echter hoog op je verlanglijstje staan, dan hebben we goed nieuws: hij kost nu inclusief 3-delige kofferset slechts € 11.999,- (€ 10.500,- BE) en dat is echt een spotprijs wanneer je bedenkt dat je normaal voor een 3-delige set als deze € 1.500 kwijt bent. Geen idee hoe lang de actie duurt, maar doe er je voordeel mee.