Zoeken

Dubbeltest: Mash Belena 125 en Belena 300

Rundumhausen, ehh… Utrecht

8 september 2023

We beginnen de route, die ons vanuit Moto Mondo’s thuisbasis in IJsselstein over fraaie buitenwegen naar Woerden brengt, op de Belena 300, die wordt aangedreven door een 300cc viertakt eencilinder motor met elektronische benzine-injectie, goed voor een topvermogen van 17,5 kW (28 pk) bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 25 Nm bij 5.000 tpm. Dat klinkt als niet heel erg veel, maar daar staat tegenover dat ‘ie een drooggewicht van slechts 145 kilo heeft en hoe minder kilo’s je vooruit moet slepen, "Le-do-lo-le-lo-le, le-do-do-le-lo-le.  Can't you see? I'm at your feet  Wherever, wheneverhoe minder vermogen je nodig hebt. Mash claimt een zeer net verbruik van 3,6 liter op 100 km, 1 op 27,8 op z’n boerenklompennederlands uitgedrukt, wat wij uiteraard niet hebben kunnen checken, maar mocht dat kloppen dat geeft dat de Belena in combinatie met de 12 liter benzinetank wel een nette actieradius van 333 kilometer en 333 meter. Voor de gemiddelde forens dus genoeg om een week woon/werk verkeer te doen. 

Met een zithoogte van slechts 760 mm, die voor beide modellen hetzelfde is, is de Belena ook voor de kleineren onder ons super toegankelijk, maar er zit wel een kleine keerzijde aan die medaille. De vloerplaat is namelijk niet zo gevormd dat je je voeten vooruitsteken kunt, waardoor er eigenlijk maar een zit mogelijk is. Voor het dagelijkse woonwerk verkeer of boodschappen doen geen enkel probleem, maar een hele dag zouden we het er niet op volhouden. Niet dat we denken dat er zo maar iemand op het idee zou kunnen komen om met de Belena naar Beaune te gaan, de stad in de Franse Côte-d’Or waar de scooter naar is vernoemd, maar goed… we willen het wel hebben gezegd.

De 300cc eencilinder pakt lekker vlot op en levert meer dan genoeg vermogen om ook na 7 uur ’s avonds op de snelweg op de foto te worden gezet voor post uit Leeuwarden en stuurt lekker ontspannen, hoewel dat als je ’t mij persoonlijk vraagt best wel wat flitsender had mogen zijn. Maar ja, ’t is wel een maxiscooter natuurlijk en die sturen nou eenmaal wat trager. Wat luxe betreft is de Belena van alle gemakken voorzien, met een sleutelloos contact, een opbergvak in de kuip en een riante ‘kofferbak’ onder het zadel waar genoeg sixpacks bier in kunnen voor een gezellige avond, maar die Zal het volume hier maar wat zachter zetten, die ze al kijken allemaalvolgens een collega nét te klein is voor een integraalhelm. Dat neem ik dan maar van ‘m aan, met het schaamrood op de kaken moet ik je toegeven dat niet te hebben gecheckt. Wat stom, sorry!

Waarschijnlijk omdat ik te druk ben geweest om de juiste radiozender te vinden in het tweede digitale display net onder het stuur, waarmee beide Belena scooters standaard zijn uitgerust. Het geluid uit de speakers valt nog helemaal niet tegen, zelfs op de snelweg bij snelheden dik boven de 100 km/u zijn de klanken van Shakira goed te horen, maar een volumeknopje was denk ik wel wat prettiger geweest dan de +/- knopjes naast het display. Geen flauw idee naar welke zender we aan het luisteren zijn, maar voor nu vinden we ’t wel prima zo. Je hebt namelijk ook nog de optie om via Bluetooth je smartphone met de Belena te verbinden en dan kun je gewoon je eigen muzieklijst streamen. 

In Woerden switch ik over naar de Belena 125, die met een topvermogen van 8,3 kW (13,3 pk) bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 11,6 Nm bij 6.000 tpm aan de eisen van het A1 rijbewijs voldoet en daardoor bij onze zuiderburen ook met het autorijbewijs mag worden gereden, iets waar Ykema zich in Nederland sterk voor aan het maken is. “Het is te zot voor woorden dat binnen één
bNogmaals, fraai, fraai, fraai

Lendesteun kun je verschuiven om meer ruimte te creëren 

Zijstandaard en middenbok, maar geen handrem. Wel een rem om met de hand te bedienen, maar da's heel wat anders 
Europa er zoveel verschillende rijbewijs-systemen zijn”, zegt hij. “Wij blijven proberen om daar verandering in te krijgen, dat je net als in de ons omringende landen met het autorijbewijs een A1 motorfiets mag besturen, mits je daarvoor een rijcursus hebt gevolgd.” We kunnen ‘m daarin geen ongelijk geven, als er iets is dat Covid-19 ons heeft geleerd, dan is dat wel dat met 10% minder auto’s op de weg het grootste deel van de files al is opgelost. 

Positief aan de Belena 125 is dat de kleine eencilinder genoeg puf heeft om met het dagelijkse verkeer mee te komen, maar veel meer dan dat is het niet. Even vlug een auto inhalen mag er dan misschien niet in zitten, maar daar staat tegenover dat de topsnelheid wel zeer acceptabel is. Op de A12 wordt de 120 km/u net niet aangetikt en dat is niet omdat de eencilinder dan buiten adem is, maar omdat we ’t netjes willen houden, de voorrijder niet voorbij willen gaan en we ons niet ver genoeg hebben laten afzakken voor de catch-up. Iets meer ruimte en die 120 was zekers te weten in de pocket geweest en dat is echt he-le-maal geen verkeerde topsnelheid voor een 125cc scooter. Mash claimt trouwens een verbruik van 2,5 liter (1 op 40), wat ‘m een mega-actieradius van 480 kilometer geeft! Wel merk ik op dat in de stad (en dan met name met lage snelheid) de 125cc een stuk minder fris stuurt als z’n grotere broer, maar dat kan ook de nieuwigheid zijn, de door mij gereden blauwe 125 heeft nog een behoorlijk maagdelijke kilometerstand.