Zoeken

Dubbeltest: Mash Belena 125 en Belena 300

Hit the Road

8 september 2023

Het verhaal van Mash blijft dat van een jongensdroom. Van mening zijn dat ’t anders kan is een ding, maar om daadwerkelijk de daad bij het woord te voegen en vanuit het niets een compleet nieuw merk uit de grond stampen is op zich al superstoer, laat staan dat je in eigen land dan ook nog eens binnen no-time uitgroeit tot het allergrootste merk in het 125cc segment. Dat klinkt als een verhaal uit het dikke sprookjesboek van de gebroeders Grimm, alleen is het dat niet. Het is het echte verhaal van Frédéric Fourgeaud, voormalig President van SIMA (Société d'Importation de Motos et Accessoires), Niet druk op de terrasjes hierzo, maar wat wil je, zomer 2023 is het niet de vraag of, maar hoe laat 't gaat regenendie in 2012 Mash Motorcycles oprichtte. Het was in Levernois, in de buurt van Beaune in Bourgondië, dat de schetsen van de eerste Mash motorfiets werden onthuld. Geïnspireerd door de jaren zeventig was Mash het eerste 125cc motormerk dat de "retro-klassieke" stijl had toegepast. 

De 125cc modellen bleken in eigen land een schot in de roos, in slechts enkele jaren tijd groeide Mash uit tot het grootste merk in de 125cc. In de loop der jaren werd het gamma uitgebreid met modellen in de 250cc, 400cc en 650cc voor beginnend motorrijders evenals ervaren rotten die op zoek zijn naar iets betaalbaars voor erbij. Fourgeaud wist echter als geen ander dat het nog altijd de jeugd is die de toekomst heeft en richtte zich daarnaast dus ook op het 50cc bromfiets-segment. Met als resultaat een stoere line-up aan brommers die qua looks niet voor een echte motorfiets onder doen. Sla er anders nog maar eens onze vergelijkingstest uit 2018 tussen de Tracker 50 en Vooralsnog hebben we mazzel, volgens weeronline had 't al moeten regenenTracker 125 op na. Het meest spraakmakende model uit de pen van Fourgeaud is echter zonder twijfel de X-Ride Classic, een motor die met Yamaha op de tank de reïncarnatie van de XT500 had kunnen zijn. Spot on!

Nu zien we je al denken: “leuk, zo’n stukje geschiedenis, maar wat hebben die retro-klassieke fietsen in hemelsnaam met deze Belena motorscooters te maken? Helemaal niets toch?” In principe heb je dan volkomen gelijk, maar ergens toch ook weer niet. De Belena is namelijk vanuit exact hetzelfde gedachtegoed ontworpen als de gehele motorfiets line-up: “stijl, waar voor je geld, passie, creativiteit en een geest van vrijheid. Het motto van Fourgeaud – en daarmee dat van Mash was niet voor niets “Hit the Road”. Was, want de spraakmakende Fourgeaud is dit jaar helaas veel te vroeg aan de gevolgen van een ongeluk in de werkplaats bezweken. 

Waar bij de brommers en motoren (en niet te vergeten de zijspannen, Mash een van de weinige motormerken – zo niet het enige motormerk – ter wereld dat af fabriek motoren én zijspannen produceert), de gehele R&D in Frankrijk wordt gedaan en de productie in China is uitbesteed, is Mash voor de nieuwe lijn maxiscooters nog een stap verder gegaan. “De Belena is van een bestaand model afgeleid, maar dan volledig op de wensen van Mash aangepast”, zegt Jan Ykema, CEO van Mash importeur Moto Mondo die z’n
Dat ziet er toch serieus fraai uit? Zie je zeker niet aan af dat 't nog geen 4.0000 euro kost

Display van de 300 is net effe wat fraaier dan dat van de 125

Daarom zit d'r dus muziek in. FM, maar je kunt ook je eigen muziek streamen. Sleutelloos contact

Ruimte genoeg onder het zadel, maar volgens een collega past er net geen integraalhelm in
vakantie ervoor heeft onderbroken om vandaag voor ons deze presentatie te kunnen doen. Je kunt het ze geeneens kwalijk nemen, motorscooters zijn nu eenmaal een heel andere tak van sport en waarom zou je in hemelsnaam besluiten om zelf het wiel opnieuw uit te vinden? Daarbij, heeft Kawasaki met de J125 en J300 niet exact hetzelfde gedaan, wat in feite Kymco’s met Kawasaki label zijn? Voor het project is Mash trouwens niet met de eerste de beste Chinese fabrikant in zee gegaan. Zhejiang Riya Motorcycle Co. Ltd. is onderdeel van de China Shinning Group in Taizhou City en heeft een productiefaciliteit van bijna 75.000 vierkante meter, waar jaarlijks 150.000 units kunnen worden geproduceerd. Geen kleine jongen dus. 

"De Mash Belena belichaamt onze visie op de toekomst van mobiliteit. We hebben deze scooter ontworpen om een moderne, comfortabele en toegankelijke rijervaring voor iedereen te bieden." Jan Ykema citeert Jean-Michel Paquient, algemeen directeur van SIMA en Mash Motorcycles, die sinds het overlijden van Fourgeaud het stokje in Beaune heeft overgenomen, en oog in oog met de twee Belena’s lijkt daar geen woord van gelogen te zijn. Van opvallend vooraanzicht met dagrijverlichting in vorm van een grote X tot eveneens zeer fraaie achterkant en mooie tellerpartij waar je vanuit het zadel zicht op hebt, tot in het kleinste detail is over de maxiscooters ontzettend goed nagedacht. Wat design betreft zijn de Belena 125 en Belena 300 trouwens nagenoeg identiek, het enige verschil dat wij konden ontdekken was het dashboard dat bij beide modellen anders is, met andere tellers en een ander digitaal display, waarbij dat van de 300 een elegantere uitstraling heeft. Uiteraard, zouden we haast zeggen.