Test: Zero DSR-X
Vorm volgt functie
De Zero DSR/X is een motor die is ontwikkeld zodat je de dagelijkse drukte kunt ontvluchten en je uit kunt leven in de buitengebieden. Daar kun je bijna overal komen, want deze Zero heeft serieuze offroad-competenties. Daar is op dit moment enorm veel vraag naar, zo meldt Zero. Enerzijds omdat mensen door de pandemie gedwongen waren om binnenshuis te leven en nu meer waardering hebben voor het buitenleven. Je moet er tegenwoordig wel wat voor over hebben, met al die toestanden op vliegvelden (geloof me, Schiphol is daarin echt niet uniek), maar áls je dan op je bestemming bent...Anderzijds omdat elektrificatie steeds verder gaat en de consument geïnteresseerd is in meer elektrische opties, onder andere in het allroad segment.
Een nieuwe motorfiets in een nieuw segment vraagt om technische oplossingen en natuurlijk om een nieuw, aansprekend design. Dat betekent dat we tijdens de persconferentie moesten luisteren naar een verhaal over vormen “van een materiaal dat door de lucht wordt getrokken” en meer van dat soort beeldspraak. Ikzelf zag er meer de vorm in van een boot, waarbij het dek op de romp is gelijmd. Een soort jet-ski op wielen. De vraag is wie van ons tweeën een glaasje wijn te veel op had, de designer of ik. In elk geval kun je bij elke vorm wel een mooi verhaal bedenken. Maar feit is dat de vormgeving bij deze Zero de functie volgt - of in elk geval niet in de weg staat. Daarom heeft deze Zero bijvoorbeeld wel een 28 liter opbergvak in de tank en twee vakken in de zijpanelen. Al gaan die laatste met torx-boutjes open en dat is niet heel praktisch. De neus is erg markant, met een ietwat V-vormige koplampunit waarin vier vierkante LED-lampen zitten. Man, wat is dit gaaf. Dan is het thuis toch maar behelpenUiteraard heeft deze Zero handkappen en een fraai kleuren TFT-dashboard, dat ook een gsm-connectie mogelijk maakt.
Ingewikkeld
Voor een dikke allroad, waarmee je met passagier en bagage op vakantie gaat, heb je natuurlijk een koppelsterke motor nodig. Zero heeft voor de DSR/X dan ook een nieuwe ZF75/X elektromotor ontwikkeld. Normaal hebben we het dan over boring, slag, klepschotels en kleptiming, nu over wikkelingen. Volgens de techneuten van Zero hebben de statorspoelen geen vier maar vijf wikkelingen, waardoor ze een sterker magnetisch veld ontwikkelen. Persoonlijk verbaast me dat, omdat de elektromotoren die ik uit de autobranche ken eerder 500 of meer wikkelingen hebben, maar blijkbaar is dat bij Zero niet zo. In elk geval heeft deze elektromotor met 225 Nm het hoogste koppel van alle Zero-motoren tot nu toe. Het motorvermogen – 100 pk @ 3.600 tpm - is verder aan te passen door te kiezen uit een van de vele motormodi, die via het dashboard kunnen worden ingeschakeld. Het vermogen wordt uiteindelijk naar het achterwiel geleid via een riemaandrijving met een nieuw ontwikkelde riem, die beter bestand is tegen vuil en steentjes van het offroad rijden. In elk geval moet de nieuwe Wel ideaal voor wie eens flink een dijk af wil raggenmotor in staat zijn deze allroad tot 180 km/h voort te stuwen.
Marge
De accu draagt het opschrift 17,3 wat slaat op het aantal kilowatturen dat deze accu rijk is. Het is de grootste accu tot nu toe en toch is hij niet groter dan de vorige. De accu heeft namelijk uitwendig hetzelfde formaat en ook hetzelfde aantal cellen als de 15,6 kW-accu. Omdat een accu echter niet goed tegen helemaal leeg trekken en niet goed tegen helemaal vol laden kan, wordt er door de Cypher 3 software een marge gehanteerd, waardoor de andere accu’s 15,6 kWh leveren. Bij deze accu is de marge wat verkleind zodat er 17,3 kWh beschikbaar is. Via een optionele 12,6 kW AC snellader (normaal is maximaal 6,6 kW, DC-laden is nog niet beschikbaar) kan deze in een uur tot 95% worden opgeladen. Normaal is dat 10 uur bij Level 1 laden, 2 uur bij level 2 laden. In theorie heb je dan een actieradius van 321 km bij een snelheid van 30 km/h in de Want als niemand je hoort, heb je 't dan wel gedaan?eco-stand, met een optionele power-tank kan dat worden verhoogt naar 357 km. Maar dan kun je weer geen snellader plaatsen, want ook voor een 28 l opbergvak in de tank geldt: vol is vol. De city range met de standaard accu is 290 km, op de snelweg haal je officieel 137 km, bij 113 km/uur gemiddeld.
Rijwielgedeelte
Een reismotor heeft veel laadvermogen en een goede bodemvrijheid nodig. Daarom werd er voor de DSR/X een nieuw vakwerkframe van stalen buizen ontwikkeld. Ook werd er een nieuwe swingarm ontwikkeld, met stevige bruggen erin. Om voldoende bodemvrijheid te creëren moest de controller onder de motorfiets weggehaald worden en op een andere plaats gemonteerd. Vering en veerwegen zijn uiteraard ook heel belangrijk voor een allroad. De Zero heeft daarom een 47 mm separate function Big Piston voorvork van Showa. Dat wil zeggen dat de veervoorspanning op de ene voorpoot te verstellen is, de in- en uitgaande demping op de andere vorkpoot. De piggy-back achterschokdemper is eveneens van Showa. Dit veerelement wordt direct door de achterbrug
Het neusje is duidelijk van de SR/S afgeleid. Windscherm is perfect, display is multi-instelbaar
Daar moet dus de stekker in. Uit ervaring met de SR/S weten we dat het nooit langer dan een lunchpauze duurt voordat je weer volle bak prik hebt. Zadel zit lekker laag
De Lithium-ion batterij is groter qua capaciteit, maar kleiner qua formaat
Wel jammer dat het ophangsysteem van de koffers niet in het kontje is geïntegreerd.
bediend, dus zonder tussenkomst van een link-systeem. De veervoorspanning kan met een handversteller worden aangepast. De veerweg is zowel voor als achter 190 mm. Qua schoeisel zijn er twee mogelijkheden: Standaard staat de motor op gietwielen met Pirelli Scorpion Trail-banden, optioneel kunnen er spaakwielen op, die zijn dan voorzien van ruigere Pirelli Scorpion STR-banden. In beide gevallen rijd je met een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel.
Assistentie
Voor de remmen koos Zero voor de Spaanse fabrikant J.Juan. In het voorwiel zorgt een dubbele 320mm schijfrem met vierzuiger remklauw voor de stopkracht, achter een 265mm disk met glijdend gemonteerde enkelzuigerremtang. Bijzonder is dat het remsysteem is “gelinked”, dat wil zeggen dat de voorrem meer remt als je de achterrem gebruikt en vice versa. Het remsysteem is bochtafhankelijk dankzij een Bosch IMU. Verder is de motor voorzien van tractiecontrole en Hill Hold Control. Dit systeem schakelt in wanneer je de remmen bij stilstand hard in knijpt en schakelt na een minuut voorzichtig uit, waarbij het een waarschuwing in het dashboard geeft. Het interventieniveau van alle assistentiesystemen is afhankelijk van de ingeschakelde rijmodus, samen met de motormodi geeft dat tien verschillende combinaties van modi. Deze zijn “on the fly” in te schakelen, het ABS kan ook worden uitgeschakeld en er is een offroad-modus, waarin ABS alleen op het voorwiel werkt. Verder zit er een achteruit op deze DSR/X. Er is me uitgelegd hoe het werkte, Als ze mij nu zeggen dat ze de retourvlucht vanwege capaciteitsproblemen hebben geannuleerd, dan geloof ik niet dat ik dat erg vindmaar toen ik hem nodig had wist ik het niet meer. Je hebt echt wel een paar middagen instructieboek-training nodig om je de interface van het dashboard eigen te maken. Of jongere hersenen en playstation-vingers.
Zitcomfort
De zitpositie op de Zero is een kruising tussen sportief en toeristisch. De DSR/X heeft super-brede offroad voetsteunen zonder rubber. Ze zijn voor mijn gevoel ietwat naar achteren geplaatst. Hierdoor zitten je knieën in een ietwat scherpe hoek, maar dat levert wel heel veel beenruimte op. Dat komt ook door het zadel: deze Zero heeft een kuipvormig zadel met een hogere zitting voor de passagier, waar de rijder zich tijdens acceleraties tegen kan afzetten. Door de kuipvorm zit je ietwat in de motor, de zithoogte is daardoor met 828 mm beperkt gebleven. Het stuur komt daarentegen weer lekker ver naar je toe, zodat dat je wel lekker rechtop zit. Je merkt wel dat je in het zadel wat naar voren glijdt, waardoor je niet alleen op je zitbotten zit, maar ook op je perineum en dat ga je na verloop van tijd wel iets voelen. Verder is de zit zeer comfortabel en is ook het geluidsniveau prettig laag. Enerzijds komt dat natuurlijk door het ontbreken van verbrandingsklappen, anderzijds door het goed functionerende windscherm. De DSR/X heeft een in hoogte verstelbare ruit, dat gaat met een soort tandheugeltje met draaiknoppen. Ik heb hem in de laagste stand laten staan, omdat het toch alleen secundaire en offroad reden. Bij 30 °C heb je dan niet echt bescherming nodig, maar heb je juist graag wat rijwind op je doorwaaipak. Ik heb van het ruitje geen gebulder gehoord. Ik heb de hele dag zonder oordoppen gereden en het is eigenlijk niet opgevallen dat er enige mate van turbulentie is. Dat is dus een dikke 10 met een griffel en een zoen van een niet onaantrekkelijke juffrouw. Optioneel is er overigens een hogere ruit beschikbaar, net als een aluminium kofferset en LED-schijnwerpertjes.