Test: Zero DSR-X
Conclusie
Als we de motoren na een rondje van 70 km weer voor de draaideur van het golf-resort parkeren is er nog 53% actieradius aanwezig. Die 321 km lijkt me dus een theoretische waarde, die je bij normaal rijgedrag niet zult halen: 140 km lijkt me een normalere waarde. Zou hier best wel aan kunnen wennen, en aan de DSR/X ookAl geef ik toe dat wij hem niet op de eco-stand hadden staan en dat we ook wel een tikje sportief hebben gereden. Onder normale omstandigheden is 200 km misschien haalbaar. Verder blijft de prijs wel “een dingetje”. De Zero DS R/X gaat in Nederland namelijk € 26.995 kosten en voor dat geld kun je ook een GS of Multistrada V4 op je oprit hebben staan.
Volgens Zero is de cost of ownerschip echter laag, omdat de motor weinig onderhoud nodig heeft en elektriciteit goedkoop is. Maar die is behoorlijk duurder geworden de laatste tijd. Dat geldt echter ook voor benzine. De vraag is hoe het break-evenpunt er op dit moment uitziet, of over een half jaar. Dat zal ook van de politieke ontwikkelingen afhangen, met name die in Oekraïne. Overpeinzingen wanneer je overweegt er een te kopen. Dat kan vanaf september. Overweging om hem wel te kopen? Het rijdt vreselijk lekker!
Snel, stuurt goed, goede remmen, gasdosering
Toegankelijkheid zijdelingse bagagevakken, oprichten bij remmen in de bocht, afstemming voorvork, laadtijd en actieradius ten opzichte van benzine