Zoeken

Test: Yamaha Ténéré 700 World Raid

Schot in de roos

24 mei 2022

Dat Yamaha met de Ténéré 700 een schot in de roos heeft geschoten wordt door de verkoopcijfers dik onderstreept, in de eerste drie jaar zijn er in heel Europa meer dan 30.000 Ténérés verkocht en dat hadden er waarschijnlijk nog veel meer kunnen zijn als de fiets niet pas halverwege het jaar op de markt was gezet, maar nog voor het begin van het seizoen ergens in februari of maart. En hoewel het grote gros, zeg maar 99,9999% er never nooit écht offroad mee zal gaan (we praten dan niet over een gravelpad of onverharde weg die je nog wel met een supersport kunt doen, maar daar te rijden waar geen wegen meer zijn) heeft men bij Yamaha gedacht dat het best nog wel een tandje extremer kan. Zoals gezegd dus niet Bij ons is het zoeken naar een speld in een hooiberg, maar de fun is er echt niet minder omomdat ze dat zelf willen doen, maar omdat ze willen zeggen dat ’t kan. Doet ‘ie met gemak, deze Ténéré World Raid. Het World Raid pakket heeft de Ténéré nog reislustiger gemaakt, en tegelijkertijd enkele minpunten van de standaard versie geëlimineerd. 

Het eerste dat opvalt is de omvangrijke voorkant, het resultaat van de belangrijkste aanpassingswens van de Ténéré-gemeenschap: hier bevinden zich twee afzonderlijke tanks, die met een totaal volume van 23 liter een enorme actieradius hebben gecreëerd zodat in eenzame regio’s lange afstanden kunnen worden afgelegd. Onder normale omstandigheden moet je met volle tank minstens 525 kilometer kunnen rijden voordat de twee helften via hun eigen vulhalzen moeten worden bijgetankt. 534 kilometer en 880 meter om precies te zijn, Yamaha claimt een verbruik van 4,3 liter op 100 kilometer (ofwel 1 op 23,25) waardoor je dus op een volle tank van Utrecht naar hartje Parijs zou moeten kunnen rijden. 

Om dergelijke mammoet-etappes moeiteloos af te kunnen leggen, is het tweedelige zadel vlak van vorm, waardoor je veel bewegingsvrijheid hebt om offroad over het zadel te kunnen schuiven. Grotere voetsteunen in rally-stijl optimaliseren de ondersteuning en verdelen de druk beter wanneer je offroad op de steppen staat. De ergonomische driehoek tussen het conische stuur, de robuuste voetsteunen en stroeve zadel biedt als het ware een zeer comfortabele, actieve plek, waarop ook lange mensen langdurig kunnen genieten van een ontspannen houding. Zolang als de wielen aan het rollen zijn, want wie minder dan 175 centimeter groot is, heeft door de 890 mm zadelhoogte op ongelijke ondergrond alle moeite om stilstaand het puntje van de laars aan de grond te krijgen.

De ten opzichte van de standaard Ténéré 15 mm hogere zit heeft deze World Raid versie te danken aan de langere veerwegen van de hoogwaardige vering van de Japanse specialist KYB, voorheen beter bekend als Kayaba. De stabiele 43 mm upside-down voorvork heeft 230 mm veerweg, terwijl de centrale monoshock met expansievat voor 220 mm veerweg aan het achterwiel gemeten heeft gezorgd.
De World Raid in een notendop: grote tank een een vlak (en hoger zadel)

Het ruitje is ietwat hoger, vanuit het zadel ziet 't er best fraai uit
En dat is wel zo lekker wanneer je besluit om écht offroad te gaan. Zowel de voorvork als de achtershock kunnen volledig worden ingesteld, in- een uitgaande demping en veervoorspanning dus, waarbij slechts een paar klikken al voldoende zijn om merkbaar verschil te voelen. 

Het kloppend hart van de Ténéré heeft Yamaha in deze World Raid -uiteraard- ongewijzigd gelaten. De bekende CP2 tweecilinder lijnmotor met verzette kruktap heeft in pak ‘m beet 10 jaar tijd wel naam en faam gemaakt in de MT-07 en alle modellen die daarna zijn gevolgd. Met zijn 73 pk topvermogen bij 9.000 tpm en 68 Newtonmeter koppel bij 6.500 tpm is het geenszins een krachtpatser en het ontbreken van een ride-by-wire elektronisch gasklepsysteem laat geen assistentiesystemen zoals verschillende rijmodi of tractiecontrole toe. Maar dat maakt ook geen ene biet uit, want enerzijds begint de allround unit krachtig en krachtig te werken vanaf 2000 tpm en is aan de andere kant de verbinding tussen het gashandvat en de drive op het achterwiel zeer direct, waardoor het vermogen dankzij een vriendelijke gasrespons zonder irritant aan/uit effect zeer nauwkeurig kan worden gedoseerd.