Zoeken

Test: Yamaha Ténéré 700 World Raid

Onverharde vreugde

24 mei 2022

De zeer vriendelijke gasrespons in combinatie met de lineaire vermogensafgifte betaalt zich driedubbel uit op onverharde wegen zoals in het achterland van Andalusië, waar een zeer beheerste gasrespons je door de diepe geulen en over het puin dat op de weg ligt helpt. Dit maakt de CP2 zo betrouwbaar dat zelfs minder ervaren Onderschriftrijders het achterwiel gecontroleerd kunnen laten driften op de World Raid, zoals in de foto's wel is te zien. Nu ben ik zelf niet vies van een potje offroad, maar het gemak waarmee deze World Raid is dwars te zetten is indrukwekkend. De zeer gelijkmatige afgifte van koppel en vermogen, die geen enkel moment verraderlijk of zenuwachtig is, zorgt voor een vreugdevol onverhard tweewielerleven.

Het strak afgestelde rijwielgedeelte blijkt al snel een sympathieke partner te zijn als dwars door het niemandland van Andalusië wordt geploegd: of het nu gaat om losse steile passages, geulen of afbrokkelende rotsen, de World Raid kan alle uitdagingen gemakkelijk aan, inclusief de zanderige Ramblas. Genoeg dikke Allroads waar ik dit niet zo snel bij zou doen. Bij hogere snelheden - bijna automatisch gezien het krachtige, vertrouwenwekkende karakter
Het TFT display kent 3 layouts en heeft Bluetooth connectiviteit 

Langere veerwegen voor en achter, de stuurdemper is geen overbodige luxe

Dat CP2 blok, dat blijft echt verslavend lekker
van de nieuwe Ténéré - komt de verstelbare stuurdemper in beeld, die de voorkant veilig in het goede spoor houdt, zelfs wanneer de voorkant flink z’n kop begint te schudden.

Als welkome nieuwigheid heeft de World Raid een extra ABS-modus voor het grovere werk, inclusief aangepaste bediening: er is nu een tussenmodus voor volledige activering en de-activering, die alleen het ABS op het achterwiel deactiveert - zeer handig offroad. De bediening heeft Yamaha echter niet heel erg goed over nagedacht. Of beter gezegd, helemaal niet! Aanpassen van de ABS kan alleen stilstaand met behulp van het push-turn-wiel rechts van het stuur, dat bekend is van andere Yamaha-modellen, maar dat blijkt onder dit soort omstandigheden al snel een complete mislukking te zijn: het wieltje raakt verstopt door het stof dat wordt opgeworpen, zodat aan het einde van de trip er totaal geen gevoel meer in zit en het enkel nog met grove duimkracht kon worden bediend. Ook op straat weet 'ie z'n mannetje wel te slaan. Net als de World Raid trouwensTsja, áls je een motor op de markt zet waarmee je dwars door de Sahel kunt gaan, zorg dan wel voor schakelaars die geschikt zijn voor dat werk.

Het ABS-menu wordt weergegeven op een nieuw 5-inch TFT-display dat drie verschillende weergaven biedt: naast de "Explorer"-schermindeling met alle belangrijke informatie, is in het "Street"-scherm de toerenteller als een rond instrument centraal geplaatst, terwijl de "Raid"-modus doet denken aan een typisch roadbook uit de rallysport met twee countdown-tripmeters. Via Bluetooth met de mobiele telefoon verbonden, kan via de Yamaha MyRide-app meer informatie worden uitgelezen of de route worden opgeslagen.

De nieuwe World Raid presteert echter niet alleen offroad. Voor een fiets met zo'n lange veerweg is de Yamaha onverwacht stabiel over de extreem bochtige landwegen, dankzij de uitgebalanceerde gewichtsverdeling en de beroemde Pirelli Scorpion Rally STR-banden die veel vertrouwen en grip geven. Zelfs bij het afremmen met de uitstekend regelbare Brembo-remklauwen knikt de vork niet door de strakke ophanging. Een 15 mm hoger windscherm - gevraagd door de gemeenschap - heeft samen met de bredere voorkant gezorgd voor een betere bescherming tegen weer en wind op de langeafstandsavonturen die nu mogelijk zijn.