Test: Vespa GTS 125 en GTS 300
Rome in stijl
Natuurlijk stelde Vespa ons in de gelegenheid om de verschillende motoren en uitvoeringen uitgebreid te testen. Nu heeft de gekozen uitvoering verder geen invloed op het rijgedrag, de gekozen motor doet dit natuurlijk wel. Eigenlijk hier niet heel veel nieuws, want ook voor het nieuwe modeljaar maakt de GTS gebruik van de bekende (en geprezen) 300 hpe motor met 23,8 pk bij 8.250 tpm en 26 Nm bij 5.250 tpm. Naast de 300 hpe zien we de voor België zeer interessante 125 weer in de prijslijst staan.
De 125 heeft een Start/Stop systeem. Dat scheelt gassen uit dit pijpje voor het stoplicht
Een stropdas heet dat. Logisch, toch?
Ook aan de duo is gedacht. Verzonken voetsteunen, subtiele handgreep
Zelfs de 125 is al krachtig genoeg in een stad als Rome. Fraaie wieltjes, niet?
Een i-get motor, die we onder andere kennen van de Medley. Het betekent 14pk bij 8.750tpm en 12Nm koppel (bij 6.750tpm), maar ook een start- & stopsysteem. Tevens noteren we bij de 125 i-get een nieuw ASR-systeem.
We trappen de test af met een GTS 300 en dat voelt vooral heel erg vertrouwd. In een druk Rome weet de groep zich makkelijk door het drukke stadsbeeld te manoeuvreren. Over klinkers, slecht asfalt, het maakt de GTS eigenlijk niet zoveel uit. Je zit nog altijd lekker rechtop, vermogen is er in overvloed en zelfs de kleine 12” wielen weten de vaak grote oneffenheden knap op te vangen. Het is natuurlijk geen highwheelscooter die je niet geheel zonder reden zoveel in een stad als deze ziet, maar het geheel weet zich knap staande te houden. Maar de grote funfactor openbaart zich pas echt als je even kans ziet om de gashendel volledig open te draaien. De acceleratie is dan vrijwel direct daar, met als resultaat zelfs een fractie licht wordende voorzijde. Dat zorgt keer op keer voor een grijns op het gezicht. Ook zien we regelmatig het ASR-lampje van de antislipregeling oplichten, waarmee je wordt behoed tegen een doorslippend achterwiel. Desgewenst is het uit te schakelen met een simpele druk op de knop op het stuur, maar het ASR werkt zo goed en nagenoeg ongemerkt, dat we vermoeden dat het systeem in de praktijk lekker ingeschakeld zal blijven staan. Nog zo´n veiligheidsfeature die goed zijn werk doet is het ABS. Het werkt zo goed, dat je amper doorhebt Wel mooi van Vespa dat ze ook een speciale NL-uitvoering hebben gemaaktdat het af en toe in werking treedt. Knap, want dat zagen we in het verleden en zelfs in het heden nog bij menig motorfiets of scooter wel eens anders. Nu ABS is genoemd, is ook het bruggetje naar de remmen gemaakt.
Nieuw remsysteem
Vespa monteert namelijk een compleet nieuw remsysteem op de GTS. Er is een nieuwe hoofdremcilinder afkomstig van Brembo, de remklauwen zijn weer van het eveneens bekende Nissin. En laten we eerlijk zijn: zeker de voorrem voelt krachtiger dan voorheen. Vooral als je hem wat verder inknijpt is er een verschil met de vorige generatie duidelijk merkbaar. Volgens Vespa is de remweg (bij gebruik van de voorrem) bij 40km/u van 9.2 meter naar 8.5 meter gereduceerd. Bij 80km/u gaat de remweg zelfs van 35 naar 32.9 meter! Van de remmen gaan we weer terug naar het rijwielgedeelte, waar Vespa de enkelzijdige voorwielophanging onder handen nam. Zo werd er een nieuw verbindingsstuk Benieuwd wat Vespa doet als Nederland straks het WK wint, of ze 'm dan nog steeds in het gamma houdengemonteerd (pullrod), die meer comfort en stabiliteit op hoge snelheid en tijdens remvertragingen moet opleveren.
Nu is het moeilijk om het verschil goed te merken als je niet de beschikking hebt over het model waarop dit niet zit gemonteerd, feit is wel dat de scooter ook op hogere snelheid stabiel aanvoelt. Een stukje snelweg hoef je dan ook zeker niet te vermijden, al komt de Italiaanse scooter toch het beste tot zijn recht als je hem gebruikt in en rond de stad. Zeker als je, net als wij dat deden, van Rome-stad richting het meer van Lago di Bracciano rijdt, in ons geval naar de lunchlocatie. Een rit die qua hoogteverschillen op en neer ging en waar het tempo opgeschroefd kon worden. De GTS 300, die 163 kg rijklaar op de weegschaal brengt, laat zich ook makkelijk een bocht in dirigeren. Het geheel voelt speels, maar voorspelbaar. De motorconfiguratie Mensen blijven maar kijken. Zou dat aan mij liggen, of toch aan de GTS?weet ook opnieuw te imponeren. Zowel vanuit stilstand als de tussenacceleraties rond hij moeiteloos af en is dan ook altijd bij de les. Trillingen zijn alleen bij stationair toerental aanwezig, nooit echt storend, maar verdwijnen als sneeuw voor de zon zodra je bent vertrokken….
Voor de terugweg na de lunch, richting het hotel, staat er een 125 voor me klaar. Een Classic dit keer. Het zal geen verrassing zijn dat de beleving op de 125 heel anders is dan op de 300 het geval was. En toch valt het niet tegen, want de 125 i-get draait zijdezacht rond en is voor ‘125-begrippen’ een vlot ding. Vanuit stilstand is hij namelijk al bij de les en na een beetje geduld loopt hij ook redelijk makkelijk over de 100km/u op de snelheidsmeter heen. Bergop heeft hij het uiteraard een stuk moeilijker dan de 300’s in het gezelschap. In de bochten profiteer je van het 13kg lagere gewicht, en eenmaal aangekomen in de drukke binnenstad zal je erachter komen dat de 125 eigenlijk helemaal niet verkeerd is. De 14 pk zijn meer dan voldoende en ook het start-stopsyteem doet feilloos zijn werk.