Zoeken

Test: Vespa GTS 125 en GTS 300

Klinkende cijfers

28 november 2022

En dat de GTS een succes is gebleken, dat moge duidelijk zijn. Een succes dat zijn oorsprong vindt in de introductie van de Granturismo -feitelijk een scooter die aan de basis stond van de GTS- in 2003. Het model evolueerde al in 2005 naar GTS en om de zoveel jaar werd de scooter weer bijgeslepen en voorzien van de laatste veiligheidsfeatures en motorconfiguraties. Zoals hierboven al gezegd dateert de huidige GTS uit 2019, Er zijn slechtere manieren om je werkweek te beginnenwaarbij onder andere de neus scherper werd vormgegeven en we voor het eerst kennismaakten met de 300 hpe motor en tevens het nieuwe TFT-display op de SuperTech-uitvoering van de GTS.

Ook in 2022 is de Vespa GTS nog een groot succes met in totaal al bijna 800 eenheden in België, in Nederland ligt dit ongeveer op de helft. Met deze klinkende cijfers is Vespa nog altijd marktleider in de categorie motorscooters, en eigenlijk doet men dit al jarenlang. Als koploper wil je dit succes natuurlijk continueren, waardoor het helemaal niet raar is dat we drie jaar na de laatste update opnieuw het doek van een nieuwe GTS kunnen trekken. Of kunnen we beter spreken over ‘vernieuwd’? Want laten we eerlijk zijn: de nieuwe GTS lijkt als twee druppels water op zijn voorganger, die op zijn beurt weer een evolutie was van het model dat hij opvolgde. Gelukkig maar, want een Vespa moet vooral een Vespa blijven en voor de GTS geldt dan ook niks anders. De Vespist kan dan ook opgelucht ademhalen, Helemaal niet wanneer dat in hartje Rome isal zijn er genoeg wijzigingen die de fabrikant bijna ongemerkt heeft toegepast. 

Helemaal nieuw

Zo werd de stropdas, zoals de staande kap aan de voorzijde bijna liefkozend wordt genoemd, aan de onderzijde scherper vormgegeven, waarmee het meer in lijn loopt met de rest van de voorzijde. De nieuwe GTS kreeg ook nieuwe led-dagrijverlichting in de neus, waarin we tevens de nieuwe led-knipperlichten zien. Volgens Vespa zelf is de scooter ook voor andere weggebruikers beter zichtbaar dan voorheen. Naast de wijzigingen aan de voorzijde is ook de achterzijde bijgepunt en zien we een nieuw vormgegeven led-achterlichtunit. Ook nieuw zijn de 5-spaaks 12” velgen, die meer in lijn zijn met de velgen die onder de Primavera zitten gemonteerd. Ook de spiegels zijn nieuw, en ogen net even wat sportiever dan voorheen. Ook de afwerkingsranden op de voorkap en treeplank – die naar gelang de Zou je eigenlijk mee van Rome naar Milaan moeten gaan. The Italian way za'k ma zegguhuitvoering van kleur verschillen – zijn anders en lijken nu voor de eeuwigheid te zijn geconstrueerd. 

Al met al begint het lijstje met vernieuwingen toch steeds langer te worden, want ook het display op het stuur is onder handen genomen, evenals de bedieningsknoppen. Kies je voor de uitvoeringsvormen Classic, Super of SuperSport, dan word je getrakteerd op een nieuw gecombineerd analoog/digitaal dashboard. Vooral het lcd-gedeelte werd een stuk ruimer opgezet dan voorheen en voorziet je van net even wat meer informatie. Op de SuperTech zien we opnieuw het 4,3” TFT-display, met onder andere navigatie als je het koppelt aan de MIA-app. De MIA-app is ook op de andere uitvoeringen beschikbaar (standaard voor de SuperSport en SuperTech). Dan mis je weliswaar de turn-by-turn navigatie, maar kan je wel door middel van de knop op het stuur door je playlist scrollen en wordt het op het display aangegeven
Ja, het kost een paar centen, maar kijk nou zelf... het is wel een Vespa

Ook Vespa gaat met z'n tijd mee, maar eerlijk gezegd vinden we 't oldskool dash mooier dan het moderne TFT

Dat is nou aandacht voor detail. Prachtig toch, die schakelaars

Prima vertoeven op het zadel, en eronder is ruimte genoeg voor een paar sixpackjes
als je onderweg een oproep of bericht binnenkrijgt. Hiernaast is er live-tracking beschikbaar en extra voertuiginformatie. Overigens ontwikkelt Vespa momenteel aan nieuwe functies voor de MIA-app, de verwachting is dat deze functies al binnenkort beschikbaar zullen zijn. Vespa praat zelf over de MIA Help Call en de MIA ECO Ride (alleen voor de SuperTech). 

De Keuze is Reuze

Met de net opgesomde uitvoeringsvormen heb je bij Vespa behoorlijk wat keuzes. Bij elke uitvoering horen weer de bijbehorende kleuren, en in het geval van de SuperSport en SuperTech ook de bijbehorende details in de vorm van speciaal voor deze modellen ontworpen stickersets. Bij de Classic zien we drie eigentijdse kleurstellingen, met een (hoe kan het ook anders) meer klassieke uitstraling. De Super is er, zoals we dat gewend zijn, in het rood, wit en het zwart, voor de SuperSport is het anders. We zien namelijk twee compleet nieuwe opvallende kleuren: oranje (Arancio Impulsivo) en een mat groen- cq goudkleurige kleurstelling (Verde Ambizioso Matt). In combinatie met carbon details en de opvallende stickerset ga je met deze twee nieuwe kleuren nooit meer onopvallend over straat. De kleuren van de SuperTech-uitvoering zijn weliswaar wat minder opvallend, dankzij de groene details is de SuperTech al vanaf afstand makkelijk te herkennen. Standaard voor alle uitvoeringen is de nieuwe keyless sleutel, waarmee je de sleutel op zak kan houden en je de Vespa makkelijk activeert (of uitschakelt) middels de nieuw vormgegeven draaiknop op de plek waar je normaliter de sleutel zou verwachten.