Zoeken

Test: Moto Morini X-Cape

Italiaanse schoonheid

12 mei 2022

Dat tot in het kleinste detail ontzettend goed over de X-Cape is nagedacht wordt me snel duidelijk nadat ik de fiets bij MotoMondo heb opgehaald. Het design vind ik persoonlijk zeer uniek en geslaagd, hoewel de meningen over dat laatste wel uiteenlopen, en ook de afwerking staat op Italiaans niveau. Zo is aan de voorkant een fraaie en volledig instelbare 50 mm Marzocchi upside down voorvork voorzien, die in combinatie met de qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbare Kayaba monoshock geloof het of niet, maar eind maart was 't nog verrekt koud ervoor zorgt dat de Pirelli banden te allen tijde goed contact houden met het asfalt. De remmen komen uit huize Brembo en zijn bovendien voorzien van staalomvlochten remleidingen, en het ABS is gemakkelijk uit te schakelen wanneer je besluit offroad te gaan. 

De zit is echt prima voor elkaar. Ondanks dat het zadel op een hoogte van 845 mm is geplaatst krijg ik probleemloos een voet stevig aan de grond, wat de fiets het langs voren smalle zadel te danken heeft. De hoek van de knieën is lekker ontspannen en het zadel zit binnen handbereik, wat in een ontspannen zithouding heeft geresulteerd. Het stuur is daarbij lekker breed, waardoor je veel hefboom hebt en het de fiets gemakkelijk van richting te veranderen is. Het windscherm kan eenvoudig in hoogte worden gesteld, maar qua geluidsoverlast merk ik niet al te veel verschil. In zowel de hoge als de lage stand heb je last van windturbulenties, maar dat geld in principe voor elke motor met windscherm. Belangrijker is echter dat in zowel de hoge als de lage stand de windbescherming echt super is.  

Vanuit het zadel heb je zicht op een joekel van een TFT-display (7"!), waar ik gemengde gevoelens over heb. Het display heeft een heerlijk groot formaat waar menig concurrent een voorbeeld aan zou mogen nemen en ook de twee verschillende lay-outs (eentje voor ‘straat’ en eentje voor ‘offroad’) zijn leuk bedacht, maar de informatievoorziening is zeer summier. Niet dat het een janboel aan informatie had moeten zijn, te veel info maakt zelfs een TFT onoverzichtelijk, maar iets meer dan alleen een dubbele tripmeter was wenselijk geweest. Maar goed, het is droog en lekker zonnig en dat is de afgelopen tijd ook wel anders geweestNaast gebruikelijke zaken als toerenteller, snelheidsmeter en de indicatoren van versnellings, koelvloeistoftemperatuur en tankinhoud dan. Daarnaast had het ook iets meer kleur mogen hebben dan wit, zwart en grijs (en een vleugje rood). 

Nu gebied de eerlijkheid mij wel te vertellen dat ik na verloop van tijd het summiere display wel steeds meer weet te waarderen. Juist de eenvoud maakt dat het te allen tijde zeer goed afleesbaar is en je in een oogopslag de belangrijkste informatie (snelheid, toerental, versnelling) in je op kunt nemen. Wel irritant is de onnauwkeurigheid van de tankmeter. Onderweg naar het Belgische Mechelen is de tankmeter na meer dan 150 kilometer volgens de trip nog geen enkel streepje gezakt, wat me aan het twijfelen brengt. Zou de X-Cape dan werkelijk zó extreem zuinig zijn? Tuurlijk, het kan en van de Versys 650, waar dit blok een regelrechte kopie van lijkt te zijn (de 649cc paralleltwin is bij CFMoto ingekocht, dat zegt het in eigen huis te hebben ontwikkeld), weten we dat 1 op 30 zelfs haalbaar is, mits je wel je stinkende best daarvoor doet. Maar toch, we zijn inmiddels Antwerpen genaderd en volgens het display zit de tank nog steeds vol. Ik neem de proef op de som, zet de motor onder het rijden helemaal van contact en start ‘m daarna weer,
Scherm biedt goede bescherming en is eenvoudig in hoogte te stellen. Rekje past zo een kratje pils op, stevige handgrepen voor de duo-passagier

De opties die je hebt: licht en donker en 'straat' en 'offroad'. Plus nog een info-pagina van de fiets, waar de bandenspanning af te lezen is

Het duurt even voordat je de logica van de knopjes snapt, maar dan is het wel simpel. Fijne knopjes trouwens

Adventouring noemen ze 't bij Morini. Volgende keer eens kijken hoe avontuurlijk we 't kunnen doen

Instelbare hendels voor rem en koppeling. Da's bij lang niet alle middenklasse fietsen
waarna inderdaad 2 streepjes in de indicator zijn verdwenen. Om even later een van die twee gedoofde streepjes weer op te laten lichten.

Mijn stellig overtuiging dat de X-Cape dus verrassend zuinig met E95 omspringt en in combinatie met de 18 litertank een actieradius van 400 kilometer op een tank echt wel mogelijk zou moeten zijn krijgt aan het eind van de dag weer op weg naar huis een flinke knauw als zo rond de 300 km op de tripmeter de tankmeter ineens een duikvlucht neemt waar menig stuntvlieger jaloers op zou zijn. Pluspunt is dat eenmaal op ‘reserve’ er een extra aanduiding van de restkilometers (38 km in mijn geval) in het TFT-display verschijnt, maar die tellen veel harder af dan de afstand die wordt afgelegd, waardoor ik de ‘eindstreep’ niet lijk te halen. Als precies op het moment dat het aantal restkilometers tot exact 0 is gedaald bij een tripmeterstand van 341,5 kilometer een tankstation is bereikt, blijkt de 18 liter tank na 15,22 liter al tot aan de rand te zijn gevuld. Bij hetzelfde verbruik van 1 op 22,4 had ik dus nog makkelijk 60 kilometer kunnen rijden. 

Naast de onnauwkeurigheid van de tankindicator blijkt ook de snelheidsmeter een behoorlijke afwijking te hebben. Bij 100 km/u is de afwijking volgens de TomTom 9 km/u en dat is echt veel te veel, bij 50 km/u is de afwijking 6 km/u. En als ik alle schakelaars aan het stuur nog eens de revue laat passeren blijkt het groot licht het niet te doen. Wel de seinlicht schakelaar aan de voorkant van de linkse armatuur, maar hoe ik ook op de grootlicht schakelaar druk, het groot licht wordt niet geactiveerd. Noch in de LCD-koplamp, noch in het controlelampje in het TFT-display. 

Nu zijn een onnauwkeurige tankmeter en een afwijking van de snelheidsmeter geen zaken waar we normaal gesproken al te veel belang aan hechten, per slot van rekening is daar bij veel motoren in meer of mindere mate wel sprake van, en waarschijnlijk hadden we d’r nu ook niet zoveel aandacht aan besteed als dat de enige smet op het blazoen van de X-Cape was geweest. Het was echter nog maar het begin…