Zoeken

Test: Moto Morini X-Cape

Conclusie

12 mei 2022

Als Moto Morini liefhebber van het eerste uur had ik echt gehoopt te kunnen zeggen dat 15 jaar na de eerste reïncarnatie het roemruchte Italiaanse merk uit Bologna weer helemaal terug is van weggeweest, maar na een kleine week sturen in de meest uiteenlopende weersomstandigheden en daarbij naar schatting zo’n 750 kilometer te hebben afgelegd weet ik dat no zo even niet. Zou 'ie onder de indruk zijn?Qua design en afwerking valt er echt helemaal niets op de X-Cape af te dingen, de zithouding is echt prima voor elkaar en ook de windbescherming is gewoon super te noemen. Het blok had misschien iets spannender mogen zijn, maar heeft wel een netjes verbruik van ruim 1 op 22 (wat bij de huidige benzineprijzen wel zo lekker is) en zal je never nooit verrassen. 

Maar toch, ondanks die lovende woorden kijken we met gemengde gevoelens op deze eerste gedegen test in eigen land terug. Als de test probleemloos was gegaan dan zouden we ons in conclusie ongetwijfeld hebben afgevraagd hoe ze ‘m dat in Italië toch hebben geflikt voor dat geld – voor € 8.599,- (€ 7.799,- BE) krijg je echt veel motor voor je geld – maar nu overheerst toch het gevoel dat Zhongneng de laatste fase van het test-traject bij de consument heeft neergelegd. Tenzij het allemaal exemplarisch is geweest, maar dan nog. Binnenkort maar op herhaling, want we gunnen ‘m wel een tweede kans. 

gaaf design, goede ergonomie, goede windbescherming, gunstig verbruik, goede prijs

best veel storingen, blok loopt onderin niet mooi, onnauwkeurigheid tankmeter, moet de bocht in worden gedwongen