Zoeken

Test: Moto Morini X-Cape

Nukken, of karakter?

12 mei 2022

Als enkele dagen later ik vroeg in de ochtend van een zonovergoten, maar wel stervenskoude lentedag richting fotolocatie begeef lijkt de X-Cape er op de dijk opnieuw niet zoveel zin in te hebben, maar dat zou ook wel eens aan de Pirelli Scorpion Rally semi-noppenbanden te wijten kunnen zijn. De X-Cape moet bewust de bocht in worden gezet, om eenmaal onder hellingshoek verder de bocht in te willen vallen en dat is precies de eigenschap van noppenbanden op straat. Voordeel van kou is wel dat 't best rustig met fietsers is nuSturen voelt in het begin daardoor onwennig aan, maar het is wel een kwestie van wennen en hoe harder je instuurt, hoe minder last je ervan hebt. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat met meer straatgeörienteerd rubber de X-Cape echt veel fijner (lees: neutraler) zal sturen. 

Pak ‘m beet een kleine 5 minuten onderweg valt me een brandend ABS-lampje in het display op. Voor de zekerheid stop ik, zet de motor even compleet van contact en rij daarna weer weg, maar het lampje blijft branden en een korte trap op de achterrem bevestigt dat het ABS het inderdaad niet meer doet. Nog half in gedachten verzonken zie ik nu echter ook een grote 0 km/u rijsnelheid in het TFT-display en dat ook de odometer niet meer oploopt, maar op 1.217 km blijft staan. Aha, denk ik, da’s dus een kapotte sensor die de wielsnelheid meet. 

Het gedoe en het feit dat ik traditioneel 5 minuten te laat van huis ben weggegaan doet me besluiten om in plaats van geheel binnendoor het deel tot Utrecht via de A2 te gaan, om vervolgens zo in een dikke file terecht te komen. De coronapandemie mag onder controle zijn, maar daarmee is wel de ochtendspits in vol ornaat wel weer terug van weggeweest. Niet goed voor mijn verwachte aankomsttijd, maar wel ideaal om de file-eigenschappen van de X-Cape te testen. En dat blijkt nog best een lastige oefening te zijn. De koppeling heeft een laat aangrijpingspunt, waardoor in combinatie met die Pirelli Scorpion Rally banden het niet meevalt om bij lage snelheid tussen de soms best wel krappe ruimtes die auto’s vrijlaten (vaak onbewust, maar soms ook bewust) te laveren.

Weg van de snelweg valt bij het eerste verkeerslicht op dat de paralleltwin stationair niet echt lekker meer loopt. Naast dat ‘ie best veel toeren maakt (tussen de 1.400 en 1.600 tpm) loopt ‘ie erg onregelmatig en wanneer ik een dot gas geef om ‘m weer wakker te schudden resulteert dat meteen in een terugslag in het inlaattraject. Het 60 km traject dat volgt en waar vanwege het drukke
Fraaie spaakwielen. Brembo remmen geven goede feedback en dito vertraging

Het blok is bij CFMoto ingekocht, uitlaatsysteem is in eigen huis ontwikkeld

Typisch Italiaans: instelbaar, je moet alleen niet vragen hoe. Lang leve TomTom als de snelheidsmeter verzaakt
verkeer harder dan dat ook echt niet mogelijk is (als we dat al halen) valt op dat het blok onder de 3.000 tpm niet echt mooi loopt. 50 km/u in 4eversnelling vindt ‘ie echt niet leuk, waardoor er hoger in de boom moet worden gereden dan je eigenlijk zou willen. Als in de vrije ruimte de X-Cape de sporen wordt gegeven is er geen vuiltje meer aan de lucht en komt het blok het best tot z’n recht, hoewel het bovenin van ons toch echt wel wat spannender had mogen zijn. Het opgegeven topvermogen van 59 pk bij 8.750 tpm is dan ook geen wereldschokkende waarde te noemen, evenals het koppel van 56 Nm bij 7.000 tpm. 

Naarmate de dag vordert begin ik me meer en meer af te vragen in hoeverre hier sprake van iets exemplarisch is, of dat er structureel iets mis is met de betrouwbaarheid van deze Italiaanse Chinees (of is het een Chinese Italiaan?). Helemaal als onderweg van de eerste naar de tweede fotolocatie, bij inmiddels een zeer aangename buitentemperatuur, er boven de 100 km/u een mechanisch geluid ontstaat dat naar de aandrijflijn te herleiden is. De X-Cape met ingeknepen koppeling bij die snelheid laten rollen en het blok uitgezet blijft het geluid, dat klinkt als een kapot wiellager, namelijk aanwezig. Geen idee of dat het ook daadwerkelijk is, maar gezond Wel gaaf, Morini weer terug. Nu Laverda nog...lijkt het me in ieder geval niet. Zodra bij Vianen de afrit is genomen van de snelweg is het geluid echter helemaal weg, blijkbaar doet zich dat alleen bij hogere snelheden voor. 

De alsmaar groeiende lijst met storingen begint echter wel steeds meer impact te krijgen op mijn gemoedsrust, waardoor er van lekker ontspannen rijden geen sprake meer is. En dat is jammer, want buiten die onnauwkeurigheid van de tankmeter en snelheidsmeter (waarvan ik me nu afvraag of dat niet verband zou kunnen hebben met de storing vandaag) hadden we samen al heel wat leuke kilometers afgelegd en was ik best wel onder de indruk geweest. Dat het blok onderin iets meer souplesse had mogen hebben was me ook toen al opgevallen, net als dat het bovenin wat krachtiger had mogen zijn, maar voor m'n gevoel was dat toen lang niet zo extreem als vandaag. Ik had het in ieder geval niet als echt storend ervaren. Net als dat ik in de loop van de dag aan dat aparte stuurgedrag gewend was geraakt, en juist kon genieten van de sterke pluspunten die de X-Cape zeker wel heeft.