Zoeken

Test: Moto Guzzi V100 Mandello S

Het wachten waard?

7 november 2022
Moto Guzzi is de oudste Italiaanse motorfabrikant met een continue productie sinds z’n geboorte in 1921, maar moest vanwege de Covid-19 restricties een ingetogen Centenary-feest vieren in de eeuwoude fabriek in Mandello del Lario. Een jaar later dan gepland wordt dat echter meer dan goedgemaakt met de lancering van het compleet nieuwe next-gen platform, de V100 Mandello, een vooruitblik op de volgende 100 jaar.

Bedacht door de eigenaren van de Piaggio Group als een eerste hybride model, waarbij de term hybride niet naar deels elektrisch en deels verbrandingsmotor refereert, maar naar mogelijkheid om van persoonlijkheid te wisselen tussen een stedelijke Roadster en een sportieve SportTour, zijn met de nieuwe V100 Mandello door Guzzi behoorlijk wat hokjes afgevinkt. Het is de allereerste Moto Guzzi straatlegale klantenfiets met vloeistofkoeling, de eerste met DOHC klepaandrijving, de eerste die met een tandwielaangedreven balansas is uitgerust en de eerste die geavanceerde elektronica omarmt met een 6-assige Continental IMU die de ride-by-wire gasklepaansturing, het bochten-ABS en andere digitale gadgets aanstuurt.  Het is het langverwachte 21e-eeuwse Moto Guzzi model dat Piaggio-baas Roberto Colaninno ons de afgelopen tien jaar heeft beloofd. Nu hebben hij en zijn ingenieurs de motor eindelijk op de markt gebracht. 

 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Milagro