Zoeken

Test: Mash X-Ride Trial

Waarom makkelijk doen...

28 oktober 2022

 

“We hebben het ons niet gemakkelijk gemaakt”, zegt Jean-Michel Pacquient, general manager van Sima, de Franse handelsonderneming die naast importeur van verschillende merken onder de merknaam Mash een eigen motormerk op de markt heeft gezet, met in eigen huis ontworpen motoren die in China worden geproduceerd. “De X-Ride Trail die vandaag wordt gepresenteerd en waar jullie straks mee gaan rijden lijkt op papier een X-Ride Classic die van grotere wielen is voorzien, Hebben wij weer. Zijn we weer eens op pad, besluit Pluvius met ons mee te gaanmaar geloof mij… dit heeft heel wat meer voeten in aarde gehad. Andersom (de Trail eerst en daarna pas de Classic) zou veel gemakkelijker zijn geweest.” 

Waar de X-Ride Classic weliswaar de looks van een offroad motor heeft, maar met z’n 17 inch wielen toch echt voor de geasfalteerde weg is bedoeld, heeft de X-Ride Trail dankzij wielen in de maten 21 inch voor en 18 inch achter, voorzien van Chinees rubber (van het buiten Azië onbekende merk Cordial) met noppenprofiel, échte offroad ambities en staat daarmee nóg dichter bij die legendarische XT500, die exact dezelfde wielmaten heeft. Naast grotere wielen moest voor dat offroad gebruik ook vering met beduidend langere veerwegen worden toegepast, om het grove werk offroad te kunnen absorberen en de motor meer grondspeling te geven. 

“De X-Ride Trail heeft nu volledig instelbare Fast Ace vering (is bij de X-Ride Classic aan de voorkant niet en aan de achterkant slechts beperkt instelbaar) met 210 mm veerweg, wat de motor nu een grondspeling van meer dan 250 mm heeft gegeven. Die langere veerwegen zou echter ook z’n weerslag op de zithoogte hebben gehad, en dat wilden we nou eigenlijk net niet”, aldus Jean-Michel. “Om de motor toegankelijk te houden voor een zo breed mogelijk publiek zijn we dus zeer grondig te werk moeten gaan om dit tot een minimum te beperken.” 

Buiten de vermelding van een langere achterbrug met aangepast linksysteem, voor betere precisie en comfort zowel op asfalt als offroad, wordt op de aanpassingen die zijn gedaan echter niet ingegaan. Dat de inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen laten de (summiere) specificaties zien. De zithoogte bedraagt nu 890 mm en dat is slechts 30 mm meer dan de X-Ride Classic, Nou ja, nu even niet dan, maar heb niet voor niets een allweather kloffie aan...waar de grondspeling er veel meer dan dat op vooruit is gegaan. Nu klinkt 890 mm nog steeds als best hoog, maar als ik na afloop van de presentatie op de X-Ride Classic plaatsneem krijg ik makkelijk een voet aan de grond en heb zeker niet het gevoel een paard te hebben bestegen. 

Vanuit het zadel heb je zicht op een klein rond digitaal display dat sterk doet denken aan het display van de Ducati Scrambler, maar dan een iets kleiner formaat, met een centrale snelheidsmeter, onderlangs lopende toerenteller, aanduiding van accuspanning, benzinevoorraad, een klokje en uiteraard een kilometerteller. In tegenstelling tot het dashboard van de X-Ride Classic, dat uit een analoge toerenteller met daarin een (te) klein onleesbaar digitaal display bestaat, is de digitale informatie nu wel goed afleesbaar. Met uitzondering dan van de onderlangs lopende toerenteller, die me pas opvalt als de rit er weer opzit en ik daar desgevraagd op wordt gewezen. Maar goed, beter dit dan andersom. Waar ik me echter wel enorm aan stoor zijn de schakelaars op het stuur en dan met name de runoff/startknop aan de rechterkant, die vreselijk goedkoop oogt en bovendien ook nog eens net andersom werkt, met een forse rechthoekige startknop schakelaar en
Sommige details hebben ze echt mooi gedaan. Koplamp, knipperlichten, achterlicht... chapeau

Lekker breed stuur met versterkingsbeugel. Display is echt 1000x beter dan dat van de Classic

De schakelaars daarentegen zijn we niet zo van gecharmeerd en geven een goedkope indruk

USB-aansluiting, dat dan weer wel. En ABS dat gemakkelijk uit te schakelen is, hoewel je d'r wel voor moet stilstaan
daaronder een kleine runoff schuifschakelaar. Jammer, want die schakelaars doen zeker afbreuk aan het geheel. 

De zithouding voelt in wezen niet veel anders aan dan de X-Ride Classic, hoewel de eerlijkheid me wel gebied te zeggen dat het alweer een poosje geleden is dat ik op die Classic heb gereden. Het enige dat me nu opvalt is dat beide voeten gelijktijdig aan de grond er bij deze Trial zoals gezegd helaas niet meer in zit, maar op de zithouding zelf valt niets aan te merken. Het zadel zit perfect en is hard genoeg om het lang op vol te kunnen houden, het brede stuur ligt lekker in de hand en de voetsteunen zitten precies waar ze voor je gevoel zouden moeten zitten, wat in een relaxte zithouding heeft geresulteerd, en dankzij de grove voetsteunen heb je ook offroad voldoende grip.

Eenmaal op pad merk ik op dat beide spiegels weinig soelaas bieden voor wat betreft het beeld naar achteren. Niet alleen trillen ze als een jekko, maar het stellen gaat ook nog eens niet door middel van een kogelgewricht, maar een excenter, waardoor het instelbereik redelijk is beperkt. Het rechterspiegel staat te ver achterover gekanteld en biedt daardoor zicht op alles, behalve het verkeer achter me, wat met een dopsleutel snel wordt opgelost door de beugel, waar ook de voorrem aan is bevestigd, iets naar voren te roteren. Dat blijkt echter slechts van korte duur. De remleiding van de voorrem loopt nét boven de kroonplaat langs, waardoor na 300 meter de beugel – en daarmee ook de spiegel – weer terug in z’n oorspronkelijke staat is gedrukt. Maar goed, da’s een kwestie van de leidingen net effe wat anders leggen en het probleem moet in principe zijn opgelost.