Zoeken

Test: Mash X-Ride Trial

Conclusie

28 oktober 2022

Met de lancering van de X-Ride Trial heeft Mash de X-Ride eindelijk de status gegeven die de motor vanaf de lancering van de X-Ride Classic twee jaar geleden eigenlijk al verdient. Waar de X-Ride Classic zich ontpopte tot een meer straatgerichte versie van de Yamaha XT500, Moet je bij ons proberen, als je al een wijngaard kunt vinden...waar het design overduidelijk door is geïnspireerd, mag de X-Ride Trial als een Franse reïncarnatie van de XT500 worden gezien. Een XT500, maar dan met een ander logo op de tank. Meer dan dit heb je niet nodig om lol te hebben op straat. 

Dat is echter niet het enige dat de presentatie van de X-Ride Trial vanuit het hoofdkantoor in het Franse Beaune mij heeft geleerd, meer nog dan bij eerdere presentaties heb ik enorm veel bewondering gekregen voor Fred Fourgeaud, die zijn jongensdroom heeft waargemaakt en vanuit het niets (vooruit, alleen een briljant plan) een eigen motormerk op de markt heeft gezet. Simpele motoren met rechttoe-rechtaan technologie, omdat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. En ook nog eens geheel zelf ontworpen, zonder dure ontwerpstudio’s. 

Maar toch, toch moet ik een kleine kanttekening plaatsen. Van een afstand oogt de X-Ride echt supervet, maar wanneer je ‘m dan in detail bestudeert zijn sommige dingen het net niet. De schakelaars op het stuur ogen vreselijk goedkoop, terwijl de Cordial banden en Fast Ace vering weliswaar Europees klinken, maar toch echt uit China afkomstig zijn. Nu valt er op de vering weinig aan te merken, maar ik kan niet zeggen dat de Cordial banden me op straat nou veel vertrouwen hebben gegeven. En dat is super jammer, want nu voelt het meer als een ‘Made in China’ fiets, terwijl het verhaal achter de motor toch echt Europees (en vooral ook bewonderenswaardig) is. Maar goed, mocht je dat niet storen, dan heb je voor € 6.999,- (€ 5.999,- BE) wel uniek speelgoed in je garage staan.