Zoeken

Test: Kawasaki Ninja H2 SX SE

Uitgebreide elektronica

11 augustus 2022

 

Genoeg over het verbruik, want hoe zeer dat ook een prettige bijkomstigheid mag zijn, het grote nieuws van de 2022 Ninja H2 SX, en dan in het bijzonder het SE model, zit ‘m niet in het blok, maar de uitgebreide elektronica die Kawasaki heeft toegepast en die van de H2 SX SE de meest geavanceerde Japanse motorfiets ooit heeft gemaakt. Te beginnen met de toepassing van adaptieve cruise controle en dodehoekherkenning, mogelijk gemaakt door twee door Bosch ontwikkelde radarunits aan de voor- en achterkant van de fiets. De dodehoekherkenning is op geen enkel foutje te betrappen, Wat zeg je, had het weinig gescheeld en we hadden hier in 't weekend niet meer mogen rijden?elke keer als een voertuig in de dode hoek nadert licht de gevarendriehoek in de spiegel op, die opvallend begint te knipperen wanneer je dan aanzet om van rijstrook te gaan wisselen en dus in de baan van dat voertuig komt. Over je schouder achterom kijken is dankzij de Blind Spot Detection verleden tijd. 

De adaptieve cruise controle zijn we echter minder van gecharmeerd. De adaptieve cruise controle kent 3 standen voor wat de afstand tot je voorligger betreft, waarbij de default stand die van de langste afstand (3 streepjes) is. Door een combinatie van twee knoppen links en rechts op het stuur is dit snel aan te passen, maar uitschakelen kan alleen stilstaand worden gedaan en dat is best wel irritant. Minstens zo irritant is het feit dat de snelheid nooit constant is wanneer je adaptief zit te cruisen. Ongeacht de snelheid die is ingesteld zien we hetzelfde ritueel: de snelheid loopt een klein beetje op (meestal 1 km/u), waarna de motor gaat inhouden en de snelheid dientengevolge 1-2 km/u onder de ingestelde snelheid komt, waarna de motor  
Voor het eerst op een Japanse fiets, Radar voor en achter, voor adaptieve cruise controle en dodehoek herkenning

Bluetooth connectie is kinderspel, maar verbinding maken met SPIN is een stuk omslachtiger. Ook is het niet handig dat het scherm van je smartphone actief moet blijven

De twee keuzes die je hebt: links het standaard display, rechts de (third party) Sygic navigatie. In het echt ziet het er een stuk strakker uit, de Canon camera had moeite met de TFT resolutie 

Bekende knoppen op het stuur. Even jezelf de tijd gunnen om het boekje goed door te lezen (of het goed uit te laten leggen door de dealer), maar dan is het zeer gebruiksvriendelijk. Wel blijft het jammer dat Kawasaki niet een apart knopje heeft om de rijmodus te switchen
weer gaat accelereren om de snelheid te corrigeren. In eerste instantie denk ik dat dat komt omdat de voorganger te dicht is genaderd, maar ook wanneer de snelweg voor ons leeg is blijft dit ritueel zich continue herhalen.

Alleen al om deze reden zou ik het adaptieve deel van de cruise controle permanent willen uitschakelen, maar dat kan dus niet, waardoor het zoals gezegd des te irritanter is dat je onder het rijden niet van adaptief naar normaal kunt switchen. Daarbij komt ook nog dat de door Bosch ontwikkelde radar niet foutloos is. Gedurende de tijd dat de Ninja H2 SX SE tot onze beschikking staat overkomt het ons twee keer dat adaptief rijdend op de snelweg de motor ineens vol gaat remmen als een op de uitvoegstrook rijdende vrachtauto wordt gepasseerd, wat gewoon tot verkeersgevaarlijke situaties zou kunnen leiden. Hier heeft Bosch duidelijk nog wat werk te verrichten, dit systeem is verre van perfect.

Wat de Bosch adaptieve cruise controle daarentegen wél goed doet is anticiperen op ander verkeer wanneer we zelf worden ingehaald. Wanneer dat voertuig terug naar de rijstrook gaat en de afstand dan kortstondig kleiner is dan de ingestelde afstand, dan resulteert dat niet in een remactie, maar ziet het systeem dat het voertuig afstand neemt en afremmen dus niet noodzakelijk is. Cruise control tijdelijk deactiveren kan op meerdere manieren: door de cruise controle uit te zetten, te remmen, de koppeling in te knijpen of het gas voorbij het nulpunt dichtdraaien, waarbij die laatste onze voorkeur heeft. Kortstondig gasgeven of schakelen (zowel op als terug) Ben ik effe blij dat we dit doordeweeks kunnen doen. Trouwens best rustig hier nu, maar we weten dat dit snel anders kan zijnheeft daarentegen geen invloed op de cruise controle en dat is wel zo lekker. Wanneer de cruise controle tijdelijk is gedeactiveerd kan met een druk op de knop de ingestelde cruise-snelheid weer worden opgepakt.

Waar we ook vrolijk van worden is het nieuwe 6,5 inch TFT-kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit én het – eveneens door Bosch ontwikkelde – SPIN, door Team Green Kawasaki SPIN genoemd. In principe is het systeem gelijk aan Suzuki’s MySPIN dat op de GSX-S1000GT z’n debuut heeft gemaakt, maar toch zijn er wel verschillen – hoewel die voornamelijk lay-out-technisch zijn. Je zou SPIN als een specifiek voor motorrijden ontwikkelde versie van Apple Carplay kunnen zien en zo wordt het ook door Bosch vertelt, maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: wij zien er de voordelen nog niet van in. In tegenstelling tot Apple Carplay, dat automatisch contact met je iPhone maakt zodra het voertuig op contact is gezet, is SPIN opstarten een complexe procedure. Eerst de SPIN app op je smartphone opstarten (we spreken hier bewust van SPIN en niet Kawasaki SPIN, omdat verbinding maken bij Suzuki’s MySPIN exact hetzelfde gaat), Lijkt me sowieso geen goed idee om hier 's weekends te rijden, dan krioelt het hier van de fietsers, wielrenners, wandelaars en niet te vergeten zondagsrijdersdat daarna eerst via Bluetooth verbinding maakt, waarna er een wifiverbinding tussen smartphone en TFT moet worden gemaakt. Pas daarna kan in het TFT-display via het menu Kawasaki SPIN worden geselecteerd en je toegang tot je apps krijgt. 

Niet bepaald gebruiksvriendelijk dus, maar misschien nog vervelender is het feit dat het scherm van je smartphone daarna niet op zwart mag worden gezet, zodra je dat doet wordt de verbinding met SPIN direct verbroken. Nu is dat in het geval van mijn iPhone 13 geen probleem, die blijft continue geactiveerd, maar er zijn genoeg telefoons die automatisch na een x-aantal minuten op schermbeveiliging overschakelen en de verbinding dus wegvalt. Je zult dus eerst moeten uitvogelen of, en zo ja hoe, dit uit te schakelen. Bijkomend nadeel is dat doordat je telefoon continue is geactiveerd, deze na verloop van tijd behoorlijk warm wordt.

Standaard zijn in Kawasaki SPIN de volgende apps voorzien: je telefoon, je agenda, je muziek en navigatie, maar die lijst kan handmatig worden uitgebreid met zogenaamde third-party apps. Ons wordt de navigatie-app Sygic geadviseerd, die stukken beter dan de standaard navigatie-app moet zijn - en, zo wordt ons snel duidelijk, dat inderdaad ook is. In plaats van klooien in het TFT-display kan de route kan gewoon in de app worden gemaakt, waarbij bestemmingen en
Nogmaals, twee unieke features: de radar onder de koplamp en de forse luchtinlaat voor de Supercharger, die met tot wel 160.000 tpm lucht aanzuigt. Vering is elektronisch, evenals 't contactslot. Wel is de contactsleutel vereist voor de tankdop en de (optionele) zijkoffers

Enkelzijdige achterwielophanging, ook een handelskenmerk van de H2-familie. De up/down quickshifter  doet 't opmerkelijk veel beter dan op de Versys 1000 SE

Bochtenverlichting, voor wie 's nachts een rondje Isle of Man TT wil doen. Koffers zijn goedgekeurd voor tempo 300 km/u
tussenpunten op basis van adresgegevens of via de POI-lijst kunnen worden ingevoerd. De route starten is daarna voldoende om deze in het TFT-navigatiescherm te activeren, waarbij je de keuze hebt tussen 2D en 3D. Net als TomTom toont ook Sygic de ter plekke geldende maximumsnelheid, maar geeft in een klein venster daarnaast de nog te rijden afstand en de ETA (Estimated Time of Arrival, aankomsttijd) aan. De routeaanwijzingen worden duidelijk en tijdig weergegeven.

Van de wijze van navigeren zijn we zeer gecharmeerd, maar we missen wel de functie om een GPX-bestand in te kunnen laden. Ons wordt echter verteld dat daar momenteel aan wordt gewerkt. Daarnaast blijkt het navigeren via het TFT-display ook een behoorlijk aanslag op de batterij van mijn iPhone 13 te doen, na iets meer dan een uur rijden is de status van 90% naar 40% gezakt. Het is dan ook zeker aan te raden om je smartphone aan te sluiten op het USB-laadpunt dat in het kontje is voorzien. In het opbergvakje zou om die reden iets van een klemmechanisme of een rubbertje wenselijk zijn, waarmee je smartphone zou kunnen worden gefixeerd. 

Hoewel het rijden met routenavigatie in het TFT-display echt vele malen fijner rijdt dan met een los navigatiesysteem en tijdens de vele routes die we rijden daar dankbaar gebruik van wordt gemaakt, missen we wel de optie om tussen het SPIN-navigatiescherm en het standaard display te switchen, omdat de informatievoorziening in SPIN tot het noodzakelijke is teruggebracht: snelheid, versnelling, Het is toch een stukje buitenland in eigen land, die Mergellandroute bij Vaalsrijmodus en setting KQS bovenin en benzinemeter, buitentemperatuur en gekozen elektronische setting veervoorspanning onderin. Switchen kan wel, maar niet op een gebruiksvriendelijke manier en dus zeker niet tijdens het rijden, en dat is jammer.  

Naast dat de Ninja H2 SX dankzij de 6-assige IMU over bochten-ABS en hellingshoek afhankelijke tractiecontrole beschikt, evenals bochten-verlichting, heeft Kawasaki nu ook Vehicle Hold Assist en Forward Collision Warning toegepast. Dankzij dat eerste is stilstaan en wegrijden op een helling nu een fluitje van een cent, doordat de achterrem bij stilstand kan worden geblokkeerd. Wanneer je vervolgens weer gas geeft om weg te willen rijden wordt het systeem automatisch gedeactiveerd. Het tweede geeft in het display aan wanneer het vindt dat je te weinig afstand houdt en laat dat zien middels flikkerende rode LED’s bovenin het display. FCW past zich trouwens op de rijstijl van de rijder aan, waardoor je zult merken dat wanneer je structureel weinig afstand houdt, de melding steeds later zult krijgen.