Zoeken

Test: Harley-Davidson Nightster

Potente instapper

14 juli 2022
Sinds de lancering van de XL883 en XL1000 in 1957 heeft de Sportster familie onafgebroken deel uitgemaakt van de Harley-Davidson line-up, tot hij twee jaar geleden vanwege Euro5 in Europa van de markt moest worden gehaald. Het afscheid bleek echter van korte duur. Na de nieuwe Sportster S met Revolution Max 1250T V-twin vorig jaar, volgde dit jaar de Nightster als nieuw instapmodel met Revolution Max 975T V-twin, in eerste instantie voor de Bronx streetfighter bedoeld.

“Een nieuw hoofdstuk in het rijke verhaal van de Harley-Davidson Sportster”, met die woorden wordt door de Amerikanen de wedergeboorte van de Nightster aangekondigd. Wedergeboorte, want in 2007 werd door Harley de XL1200N Nightster gelanceerd als eerste van de Dark Customs serie. De motor had de afmetingen van de XL883L Sportster, maar dan voorzien Na 10 jaar afwezigheid is de Nightster weer terug van weggeweestvan de 1200 V-twin, twee jaar later werd onder de naam Iron de 883 versie van de Nightster op de markt gezet. Het leven van de XL1200N Nightster was slechts van korte duur, na slechts 5 jaar werd de motor in 2012 uit productie genomen.

Strikt genomen heeft de nieuwe Nightster helemaal niets gemeen met z’n voorganger, maar toch begrijp ik wel waarom Harley voor deze naam is gegaan. Alsof de lijnen van z’n voorganger met die van de nieuwe Sportster S zijn vermengd. Harley spreekt van een sprong voorwaarts in design en prestaties, maar onderstreept tegelijkertijd dat het wel een toegankelijk instapmodel is gebleven voor nieuwe Harley-rijders. Het silhouet van de klassieke Sportster met de prestaties van de nieuwe Revolution Max 975T V-twin, voorzien van moderne elektronische hulpjes.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van de Kuilen