Zoeken

Multitest: Kawasaki Versys vs CFMoto 650MT vs Moto Morini X-Cape

Drie zielen, een gedachte

19 juli 2022
Drie zielen, één gedachte. Dat is het gezegde, maar met de Kawasaki Versys 650, de CF Moto 650 MT en de Moto Morini X-cape 650 is het eigenlijk andersom: één ziel, drie gedachtes. Want de drie merken hebben rond “hetzelfde” 650cc-motorblok drie verschillende motoren neergezet.

Je ziet het goed, ik heb “hetzelfde” tussen aanhalingstekens gezet. Want er is maar één écht Kawasaki-blok, de andere twee blokken zijn "ontworpen" door CF Moto, ergens rond 2012. Waarbij de heren ingenieurs zich zwaar hebben laten inspireren door het Kawasaki ER-6-blok, want de technische gegevens zijn gelijk en de opbouw is identiek. Ik zou zelfs durven Alle stuwen los, zullen we maar zeggenzweren dat de motordeksels van de Morini en de CF op het Kawasaki-blok passen en omgekeerd. Er zijn slechts twee kleine verschillen: de compressieverhouding van de twee Chinezen is iets hoger, terwijl de Japanner iets andere uitlaatbochten heeft, met een verbindingsbuisje ertussen. Zei ik Chinezen? Moto Morini is toch Italiaans? Jazeker, de merknaam is dat, maar de naam is in Chinese handen. Waarbij je jezelf toch al kunt afvragen hoe Chinees ze zijn. De drie allroads – als je die term voor deze motoren nog kunt gebruiken – zijn met recht een multicultureel gezelschap. CF-Moto heeft Japanse KYB-vering, Morini heeft Marzocchi voor en KYB achter. De Versys Showa voor en KYB achter. CF heeft Spaanse remmen van J.Juan, Morini Italiaanse van Brembo, Kawa Japanse van Nissin. Het ABS en het motormanagement van de twee Chinezen is van het Duitse Bosch. Een fraaie melting-pot dus…

Ze zijn er écht wel in Nederland, die pittoreske plekken waar je lekker relaxt kunt rijden en niemand in de buurt die klagen kan

Dual Purpose

Het origineel is dus de Kawasaki Versys 650. Het Versatile System, in mijn ogen ten onrechte ook wel een allroad, dual purpose of Adventure-motor genoemd. Kawasaki ziet dat als “geschikt voor alle soorten verharde wegen”, dual als goede en slechte asfaltwegen. Als je zo begint kun je een Honda Fireblade een dual purpose motor noemen, want je kunt ermee het circuit en de weg op. Een Harley-Davidson Electra Glide is een dual purpose motor want je kunt er mee over de boulevard cruisen en je kunt hem poetsen. En met een Suzuki Burgman kun je zowel postzegels als brood gaan halen, dus die is ook dual purpose. En Adventure: ook die term was ooit voorbehouden aan motoren waar je overal mee kon komen, verhard of onverhard. Natuurlijk wordt motorrijden met elke motor een avontuur als je laat genoeg remt of dicht genoeg achter een (video-) auto rijdt, maar dat maakt niet van elke motor een adventure-motor. In mijn ogen is een dual purpose/allroad/adventure een motor die gemaakt is om zowel verhard als onverhard goed te kunnen rijden. Zo was het, zo moet het blijven.  

Tekst: Peter Aansorgh
Foto’s: Jacco van de Kuilen