Zoeken

Vergelijk: Ducati Multistrada V4S vs. BMW S 1000 XR

Wat als

15 april 2021

Maar eeh… niet om het een of ander, maar.. hoe zouden we dat hebben ervaren als we deze keer wél hetzelfde hadden kunnen doen? Je weet wel, sleuren op slingerende bergpassen, van Oostenrijks glooiend tot Italiaans hak- en breekwerk. Zou dat nog uitmaken? Uiteindelijk wel natuurlijk, andere omstandigheden geven precies de gelegenheid voor andere rijeigenschappen om zogezegd ‘te shinen’. Maar zou dat de verhoudingen anders leggen? “Echt wel,” zegt Ed bij onze volgende pauze, een heel schattige sluis waar we dachten foto’s te kunnen schieten van het duo, maar in plaats daarvan werden
Té veel van 't goede, schreven we 6 jaar geleden. Da's nu gelukkig stukken beter, zelfs de Akra die qua dB's niet van de standaard uitlaat afwijkt

Beide semi-actief, maar dat was zes jaar geleden niet anders. Hoewel, die Duc is wel heel, heel veel beter dan toen

Zes jaar geleden hadden beide ook al een quickshifter, maar nu kan het met beide up en down

De achterbrug van de V4 lijkt niet alleen veel langer, maar is dat ook. Enkelzijdig was toch veel mooier

Qua remvertraging en gevoel zijn de verschillen niet enorm, maar geef nou toe, Brembo staat toch veel beter?
geconfronteerd met een broedplaats waar de lokale eendenbende van de gelegenheid gebruik had gemaakt de bodem egaal te bedekken met, laten we zeggen, geconverteerde grassen en lokale kruiden. “Echt wel, de Ducati steekt er nu met kop en schouders bovenuit. Precies waar ‘ie vorige keer tekort kwam, komt ‘ie nu echt tot zijn recht”. Nou… dat weet ik nog zo net niet. Natuurlijk, ik heb zojuist een prima betoog gehouden voor de voordelen van de Multistrada en z’n vele gezichten, maar dat neemt niet weg dat de BMW ook gewoon flink z’n mannetje staat. Alleen net even op een andere manier. De verhoudingen liggen nog altijd net zoals ze toen lagen, waarbij de vier-in-lijn nog altijd de sportieve kant kiest terwijl de nu vier-in-V veel meer allround beweert te zijn. En dat voel je. Groter, breder, ruimer.. en dat terwijl je er strikt genomen net zo weinig mee naast de weg te zoeken hebt. Kwestie van smaak dus. En die tweetrapsraket? Daar zet ik de SBK-karakteristiek van de Van der Mark tegenover. En wat goed genoeg is voor Michael, is goed genoeg voor iedereen die de Stelvio met huid en haar wil opvreten. Alhoewel, als ik nu de Duc op Sport zou zetten en.. ik vind het legitiem genoeg om uit te zoeken. Alles voor de lezer, immers.

Want dat is ook nog eens zo: grotendeels hebben we de Multistrada gewoon lekker in Touring modus gelaten. Allereerst vanwege de tractiecontrole die heel duidelijk uit staat in Sport en dat leek me gezien de staat van de wegen deze morgen geen goed plan om mee te beginnen, maar daarna gewoon omdat dat eigenlijk best helemaal prima is. Standje Sport is gewoon nog effe wat erger. Maar dat komt pas van pas als je er genoeg zin in hebt. Geen gedoe met zadelverwarming of koffers die nu uit zichzelf rechtop blijven staan Hadden we 't al over de tsunami aan fietsers/wielrenners/mountainbikers gehad?als je ze los op de grond zet, maar gewoon je Dovizioso replica aantrekken en blaffen. Ik vraag het me af.

Terwijl de zon al ver over z’n hoogste punt heen is, dwalen mijn ogen opnieuw van tijd tot tijd naar de hoek van het display. De mist heeft zich niet meer laten zien, maar hier en daar treffen we wel wat bewolking en hoewel de indicatie niet verandert, voelt het weldegelijk als een fors verschil. En dat is het moment waarop Ed vrolijk de BMW van de prima ‘Dynamic Pro’ naar ‘comfort’ omschakelt en mij daarna het laatste stuk laat rijden. Had hij van mij niet hoeven doen, één van de twee. Hoewel merkbaar comfortabeler, is de motor ook een stuk van z’n scherpte kwijt en daar was ik eigenlijk wel op gesteld. Ik zou er ongetwijfeld aan kunnen wennen, ik zou het in een land als België zelfs ongetwijfeld een godsgeschenk vinden, maar daar zijn we nu niet en Volgende keer toch maar doorknallen naar Italië?veel tijd hebben we ook niet meer. Ik vind het wel leuk geweest, in de zomer liggen de kaarten anders. Alhoewel… dit ding, warme en schone wegen, goede bandjes… daar kan ik ook lang van dromen. Was er niet iets in Italië waar we koste wat kost bij aanwezig moeten zijn? 

Terwijl ik naar huis rijd met de kachel op standje ‘Zomer in de Algarve’, de radio op Sublime en de zon zo laag aan de horizon dat ik nog slechts in mijn achteruitkijkspiegel kan zien dat ik binnen de lijntjes blijf rijden, bedenk ik me wat ik nou precies geleerd heb vandaag. Goed, alles is nieuwer en beter. Goed, daar hangt een prijskaartje aan van meerdere pagina’s, maar eerlijk… zés jaar. En wat is er nou echt veranderd, behalve het het prijskaartje dat 5k is gestegen?