Zoeken

Vergelijk: Ducati Multistrada V4S vs. BMW S 1000 XR

Plan B

15 april 2021

Gelderland, 7 maart 2021 – Wat er om me heen ook gebeurt, mijn ogen blijven terugkeren naar die cijfers in de linker onderhoek van het display. Na elke druk op een knop, na elke baanwissel, spiegel en check van de borden boven me, telkens weer blijft mijn blik gefixeerd op dat getal. 3. 4. Weer 3. 2. 1, 0 en -1 verschijnen en verdwijnen weer, maar stellen me geen van allen gerust. Als bij Den Bosch ook Dit is nog maar het begin. Twee uur later zouden ze beide van een nog veel dikkere ijslaag zijn voorzien, wat ook z'n weerslag zou hebben op de elektronicaeen dikke mist opdoemt, zie ik het letterlijk een beetje somber in. Aan de verwarming ligt het niet, ik heb zowel het zadel als de handvatverwarming teruggeschaald naar de middelste stand, maar vrolijk wordt het ook niet. Als het zo doorgaat, kunnen we wel leuk onderweg zijn naar Limburg, veel zul je er niet van terugzien op de foto’s. Bestaat er geen plan B?

En ik had het kunnen weten vanmorgen, toen ik van huis vertrok bij een ‘aangename’ vijf graden en de teller van daar alleen maar verder zag dalen. Maar nee hoor, het is geen winter meer, dus heb ik echt niet mijn volledige arsenaal aan winterkleding nodig. Toch? Niet veel later stond ik ergens in het midden van het land een voering in een allweatherbroek te ritsen. En had ik toch maar een extra laagje thermokleding ingepakt…  Eenmaal aan boord van de Multistrada komt daar nog eens een verwijt bij. De rijwind wordt daar namelijk zodanig op je schenen gericht dat als je geen laarzen met schacht aan hebt bij dit weer,
Behalve het vleugje carbon moet je van goede huize komen om de verschillen te ontdekken

Maar toch is 'ie volgens BMW het afgelopen jaar volledig vernieuwd. Verfijnd is het betere woord
je de rest van de dag met koude poten rond rijdt. Drie keer raden wie voor vandaag dacht dat halfhoge motorschoenen wel afdoende zouden zijn… 

Volgens Ed mag je die luchtgeleiding overigens geen vleugels noemen, maar ‘scoops’. M’n reet, ze doen hetzelfde. En zijn minstens zo zinloos, als je het mij vraagt. Natuurlijk bewijst bovenstaande wel dat ze weldegelijk werken (de BMW heeft ze niet, ergo: niet zulke kouwe poten), maar vraag je gerust eens af hoe effectief ze zullen zijn als je hetzij wél met normale laarzen rondrijdt, hetzij in mooi zomers weer rondtuft. Dertig graden buitentemperatuur blijft dertig graden buitentemperatuur, hoe hard je ook blaast. De kans dat je dat doet is aanzienlijk groter dan wat we je nu vandaag voorschotelen. En dan is er nog een esthetisch oogpunt. Niet dat wij in een positie verkeren te kunnen zeggen wat mooi of niet mooi is, maar je kúnt ook overdrijven. Daarbij: de beslissing van Ducati om van V2 naar V4 over te stappen (kom op jongens, geef de klant dan op z’n minst de keus) kan van allerlei argumenten een goede zijn,
Zo dus niet bij de Multistrada, waar je nu veel meer motor voor je geld krijgt. Twee cilinders meer om te beginnen

Da's trouwens niet het enige, wat te denken van ACC adaptieve cruise controle?
slanker wordt ie er in geen geval van. En wat ze ook doen, slank afkleden doen die aero stukken geen van allen. De Streetfighter idem, google eens een plaatje van dat ding zónder vleugels en je ziet wat een parel het had kúnnen zijn. En dan te bedenken dat de oude Streetfighter een toonbeeld van slankheid was, tot in het extreme. 

Daarmee komen we wel op een overeenkomst tussen deze twee machines. En die mag je zien als ‘meer dan de vorige keer’ ook, want waar de tweecilinder Multi nog enigszins te verdedigen was, hebben we nu gewoon twee reuzemotoren voor ons. Herinner me er aan dat ik geen allroad zeg trouwens, alsjeblieft. Enfin, twee enorme machines, nu beide met een viercilinder, hoewel de Duc nog stiekem een beetje in ontkenning is. Wat dat betreft is BMW des te eerlijker, als ze zeggen ‘luister, als je “the real deal” wil hebben we een keur aan GS modellen voor je’ en geven ze je de XR alsnog, als je –zoals we ook eerder al eens zeiden- wel sportief wil rijden, maar eigenlijk ook een beetje aan je rug moet denken. Strikt genomen hebben beide motoren min of meer het blok uit hun superbike overgelepeld in een groot frame en er vervolgens Amper voor te stellen dat het al weer zes jaar geleden is. Zes jaar! Maar zeg nou eerlijk, wat is er nou veranderd in zes jaar tijd, behalve dat 't nu een stuk kouder is en de grenzen op slot zijnde hele kerstboom tegenaan gesleuteld. En ja, ik weet dat Ducati intussen een greep heeft gedaan in de doos met klepveren.

Tweemaal een halve Frankenstein dus, waarbij de éénnog de schijn geeft dat als je echt van de gebaande paden af wilt, daar een alternatief voor is. Maar even tussen ons, hebben we die GS onlangs nog gezien? Niet om het een of ander, maar ook die is bepaald niet meer ‘speels’ of ‘lichtvoetig’ te noemen.Breed inzetbaar oké, maar dat is wat anders. Het lijkt wel alsof ze het er om doen, en om dat te benadrukken hebben zowel BMW als Ducati een keur aan professionals klaar staan die je maar wat graag laten zien dat hun Adventure motor toch echt wel kan wat er beloofd wordt. Mja… het lijkt wel een film: hoe meer reclame er voor wordt gemaakt, hoe slechter je diep in je hart al weet dat het eindresultaat is. Maar dan net even anders; hoe harder men zegt dat het ‘echt wel’ allemaal kan, hoe minder je op je vingers kunt natellen dat dat dus niet gebeurt. En kijk maar: dik 250 kilo, groot genoeg om een hangardeur in je schuur te rechtvaardigen en voorzien van meer opties dan je hele domoticapakket. Maar oké, that’s me. 

Já, ik noemde de GS en niet de XR. Want néé, deze beweert dat niet zo. Maar vlak de Duc niet uit. Laten we ze eens naast elkaar leggen, als het ware. Dan zijn de verhoudingen eigenlijk nog precies gelijk aan zes jaar terug, waarbij de BMW viercilinder nog altijd het sportieve hart behoudt en de rijeigenschappen als zodanig ook overeen komen. De Multistrada is wat dat betreft meer ‘Adventure-achtig’. Ik zou bijna zeggen ‘meer klassiek Adventureachtig’, als ik zou weten wat ik daar mee bedoelde. De XR is dus sportiever, ietsje lager, ietsje scherper, ietsje strakker, ietsje… ietsje meer de supersport-in-ontkenningsfase dan de Duc die, het moet gezegd worden, toch wel heel erg oké is als je ‘m gebruikt waar ‘ie voor dient.