Test: Suzuki GSX-S950
Conclusie
Is de beslissing de GSX-S750 in Europa uit het gamma te nemen en in plaats daarvan onder de modelnaam GSX-S950 in te zetten op een gedowngrade 70 kW versie van de GSX-S1000 onbegrijpelijk, of juist een bijzonder slimme zet van Suzuki geweest. Had ons vijf maanden geleden die vraag gesteld en we hadden overtuigd het eerste gezegd, maar na een week Dezelfde looks, in het gebied waar je 90% van de tijd rijdt net zo sterk, net zo fijn sturen en ook nog eens 4k goedkoper. We zouden het wel weten...met de fiets in eigen land te hebben gespeeld hebben we onze mening bijgesteld.
In tegenstelling tot zowel de GSX-S1000 waarvan ‘ie is afgeleid en de GSX-S750 waarvan ‘ie in Europa de opvolger is, heeft bij de ontwikkeling van de GSX-S950 de homologatiegrens voor het A2 rijbewijs centraal gestaan en dat blijkt juist z’n allersterkste troef te zijn. Door het maximum vermogen terug te brengen naar 70 kW en vervolgens het maximale uit die 70 kW te halen. Wat zich heeft vertaald naar een fiets die in het gebied tussen de 4.000 en 7.000 tpm – het gebied waar je 90% van de tijd rijdt – enerzijds de GSX-S750 het nakijken geeft en anderzijds amper voor de GSX-S1000 onder doet en veel gemakkelijker te rijden is. De GSX-S950 is daarmee niet alleen de allerdikste A2 fiets op de markt (en heeft daarmee de Z900 A2 van de troon gestoten), maar dankzij dat heerlijke middengebied het beste van beide werelden.
Als je dan ook nog eens bedenkt dat de Suzuki GSX-S950 ten opzichte van de GSX-S1000 voor een beduidend scherpere prijs van € 10.899,- op markt heeft gezet, dan is die keuze snel gemaakt. Dat wil zeggen, tenzij je het niet erg vindt om € 4.100 op tafel te leggen voor Brembo remklauwen, vering die wel volledig instelbaar is en nog eens 57 extra paarden die waarschijnlijk zelden hun stal zullen verlaten, maar wij zouden het wel weten. Doe ons die 950 maar…
Dat blok, heerlijk zadel, fijne vering en remmen, meer heb je niet nodig in de echte wereld
Dat display blijft toch wel een dingetje, het weer